نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت: خفاش سرمنشأ ویروس کرونا بوده است

0
126

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت گفته‌اند که خفاش “به احتمال خیلی قوی” سرمنشأ ویروس کرونا بوده است. به نظر آنها گسترش ویروس کرونا از بازار فروش حیوانات در ووهان چین قابل‌ اثبات نیست.

برآورد کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به همراه همکاران چینی آنها این است که ویروس کرونا به احتمال خیلی زیاد از خفاش به نوعی حیوان واسطه سرایت کرده و از آن راه به انسان منتقل شده است. 

این فرضیه از آغاز شیوع پاندمی نزد کارشناسان رواج داشت و اینک به نحوی تأیید شده است. آنها عقیده دارند که برای نتایجی دقیق‌تر باید پژوهش‌های بیشتری انجام داد.

دانش در میدان رقابت دیپلماتیک

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در آغاز سال جاری میلادی به شهر ووهان در چین سفر کردند.

جامعه جهانی از آن بیم داشت که چین بخواهد به نحوی بر نتیجه تحقیقات تأثیر بگذارد. طبیعی است که این کشور مایل نبود برای پخش ویروس مرگبار کرونا در سراسر جهان مسئول شناخته شود. 

پس از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا نیز این نگرانی همچنان باقی بود که سازمان  جهانی بهداشت از نشر تمامی اطلاعات و یافته‌های پژوهشی خودداری کند.

از سوی دیگر چین تأکید داشت که مأموریت سازمان جهانی بهداشت تنها به برکت همکاری علمی جمهوری خلق امکان‌پذیر شده است.

چهار سناریوی احتمالی

کارشناسان به چهار سناریو، به ترتیب اهمیت، توجه داشتند و سرانجام به این نتیجه رسیدند که انتقال ویروس از خفاش با عبور از یک حیوان واسطه به انسان از هر احتمال دیگری بیشتر است. 

انتقال مستقیم ویروس از خفاش احتمال اندکی داشت و انتقال ویروس از مواد غذایی منجمد به انسان از آن هم بعید‌تر بود.

ویروسی که به سارس کوو۲ شباهت زیادی دارد، نزد خفاشان دیده شده است. اما سیر تکاملی ویروس مزبور با سارس کوو۲ چندین دهه فاصله دارد.

ویروس‌های بسیار مشابهی نزد حیواناتی مانند پانگولین (مورچه‌خوار) دیده شده، اما مینک‌ها و گربه‌ها هم می‌توانند نقش حیوان واسطه را ایفا کنند.

کارشناسان برای این گمانه‌زنی، که ویروس کرونا نخست از یک بازار فروش حیوانات در شهر ووهان به انسان منتقل شده است، به حکم قاطعی نرسیدند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

نمونه‌هایی از ویروس پیش از آغاز پاندمی دیده شده است، که این حدس را تقویت می‌کند که ویروس از جایی غیر از ووهان شروع شده است.

گزارش سازمان جهانی بهداشت این احتمال را از نظر دور نمی‌دارد که احتمالا قبل از بروز عفونت‌هایی در بازار ووهان، اشکال ضعیف‌تری از ویروس عامل بیماری کووید۱۹ در مکان‌های دیگر وجود داشته است.