نظر وزیر فرهنگ و اسلامی درباره موضوع ممیزی و ممنوع‌القلم‌ها

0
158

به گزارش ایسنا، علی جنتی در پاسخ به این‌که تا چه میزان به تهاجم فرهنگی معتقد است، گفت: در سخنرانی خود در مجلس در جریان رأی اعتماد این مسئله را مطرح کردم؛ تهاجم فرهنگی را یک توهم نمی‌دانیم بلکه یک واقعیت است. مقام معظم رهبری نیز بیش از دو دهه است بر این مسئله تاکید دارند. این امر جزو باورهای ماست و امری است که به آن عمل می‌شود و به دنبال مقابله با آن هستیم. در طی این مدت کتاب‌های بسیاری برای مجوز انتشار وارد شدند که احساس کردیم در این چارچوب می‌گنجند، در نتیجه مجوز چاپ به آن‌ها داده نشد.

وزیر ارشاد در پاسخ به این‌که در زمینه ممیزی کتاب دو نقل قول متفاوت از او عنوان شده است؛ ممیزی قبل از نشر باید به ممیزی بعد از نشر منتقل شود و این‌که بعد از چند روز عنوان کرده بردن ممیزی به بعد از نشر صلاح نیست‌، و کدام یک از این دو نظر اشتباه بوده است، اظهار کرد: گفته نشده است صلاح نیست. در ابتدای ورودم به وزارت ارشاد بر اساس بعضی از اظهارنظرهایی که آقای روحانی هم در دوران مبارزات انتخاباتی‌شان داشتند من بیان کردم ممیزی قبل از نشر را می‌توانیم حذف کنیم و به دست ناشرین سپرده شود؛ ناشرین بر اساس قوانین نشر ممیزی کنند، بعد از نشر در وزارت ارشاد ممیزی شود. فرد به دلیل آگاه بودن از قوانین رعایت ضوابط را انجام می‌دهد تا بعد از چاپ از سوی وزارت ارشاد گفته نشود فلان صفحه حذف شود و فلان قسمت باید تغییر کند و… . ناشرین این امر را نپذیرفتند و برخی اذعان داشتند که وزارت ارشاد قصد دارد سانسور را از خود به ناشرین منتقل کند؛ در نتیجه ما خود طبق ضوابط نشر خودمان وظیفه داریم این کار را بکنیم. هیئت نظارت هم که ما به شورای انقلاب فرهنگی معرفی کردیم برای این بود که این وظیفه را انجام دهد. بعد از دو ماه اعلام کردیم تمام ضوابط ممیزی نشر را قبول داریم و بر طبق قانون اعمال می‌کنیم و تا کنون نیز به این نحو اعمال شده است.

او سپس در پاسخ به این‌که راه حل همان راه حل قدیمی است که انجام می‌شود، گفت: بله همان راه حلی که در گذشته انجام می‌شد. البته هیئت نظارت بر کتاب مباحثی را درون خود داشتند. باید به برخی از نهادها که شناخته‌شده هستند، مجوز داده شود تا خودشان اگر شورای کتاب دارند که مورد اعتماد هستند آن شورا اگر تصویب کرد تصویب وزارت ارشاد تلقی شود.

وزیر ارشاد که در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» سخن می‌گفت، در ادامه در پاسخ به این‌که چندین‌بار از فهرست ممنوع‌القلم‌ها در دوره دولت قبل صحبت کرده و معاون فرهنگی‌اش اعلام کرده است سند مکتوبی در این زمینه وجود ندارد و این امر شفاهی بوده است، بیان کرد: منظور از مکتوب این است که جایی نوشته نشده است که لیست کرده باشند بگویند این مثلا 70، 80 تا آدم هر چه کتاب آوردند نباید بپذیریم. چنین لیستی نبوده است. ما آن را که بحث کردیم گفتیم بله ما آن را قبول داریم، یک‌سری از افراد هستند که این‌ها آدم‌های بدنام و وابسته به رژیم گذشته هستند و شخصیت‌هایی هستند که مورد تأیید نیستند؛ اما این‌که شما بیایید یک مجموعه را فقط به خاطر اسمش رد کنید، مورد قبول نیست. کتاب را بررسی می‌کنیم؛ اگر محتوا مورد قبول ما باشد، تایید می‌شود.

جنتی در ادامه درباره این‌که آیا الآن کسانی را داریم که بر اساس ضوابط، نهادهای امنیتی این افراد را به آن‌ها ابلاغ کرده باشند، گفت: بله؛ وجود دارد. منتها سیاست کلی این است که محتوای کتاب بررسی شود، لذا بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته تنها به دلیل نام مؤلف یا ناشر رد شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و برخی با اصلاحات و برخی بدون اصلاحات مورد تایید قرار گرفته و اجازه چاپ داده شده است.