نشنال اینترست: اروپا و چین قادر به حفظ اقتصاد جمهوری اسلامی نیستند

0
140

نشنال اینترست در مقاله ای می نویسد که اتحادیه اروپا و چین نمی توانند اقتصاد جمهوری اسلامی را از گزند تحریم های آمریکا حفظ کنند.

به نوشته نویسنده این مقاله، تلاش های اتحادیه اروپا برای حفاظت از جمهوری اسلامی در برابر تحریم های آمریکا محکوم به شکست است، اما این تلاش ها می تواند تاثیر تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را کاهش دهد.

مقاله نشنال اینترست می گوید به رغم تلاش های مقامات اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، تحریم های آمریکا شرکت های اروپایی را وادار می کند که بین تجارت با بزرگترین اقتصاد جهان، یعنی آمریکا، و بازار بسیار کوچکتر جمهوری اسلامی، یکی را انتخاب کنند و هم اکنون هم بسیاری از شرکت های عمده اروپایی نظیر توتال و زیمنس اشاره کرده اند که از بازار جمهوری اسلامی خارج خواهند شد.

این در حالی است که اروپا همچنین گفته است در صورت خروج جمهوری اسلامی از برجام، تلاش هایش را برای مقابله با تحریم های آمریکا، کنار خواهد گذاشت. در صورتی که جمهوری اسلامی تصمیم به خروج از برجام بگیرد، اروپا خود ممکن است تحریم هایی جدا از تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند.

نشال اینترست با اشاره به سخنرانی چند هفته اخیر سید علی خامنه ای که به دولت حسن روحانی اجازه داد با اتحادیه اروپا برای کسب حفاظت در برابر تحریم های آمریکا مذاکره کند، می نویسد رهبران اروپایی که دوست ندارند آمریکا به آنها بگوید چه کاری انجام دهند، و یا چه کاری انجام ندهند، بعید است که شرایط یک دیکتاتور دینی را بپذیرند. بدتر از همه اینکه جمهوری اسلامی اخیرا در تلاش برای بمب گذاری در یک گردهمایی مخالفانش در نزدیکی پاریس، دستش رو شد و مقامات بلژیک در دو ژوئیه اعلام کردند که یک دیپلمات جمهوری اسلامی در میان چهار متهم دستگیر شده در این پرونده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ نشنال اینترست در مورد چینی ها نیز می نویسد بسیاری از شرکت های عمده چینی هم نظیر شرکت های عمده اروپایی با آمریکا روابط تجاری دارند و علاوه بر آن، از آن فناوری های پیشرفته و پیچیده ای که اروپایی ها دارند و بیشتر نیز صنعت نفت جمهوری اسلامی به آنها نیاز دارد، محروم هستند.