نشست سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون

0
184

مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران ادامه پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، دیدار جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه ایران و آمریکا که ظهر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی با حضور نماینده اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران در هتل کوبورگ وین برگزارشد در این دیدار ظریف، اشتون و کری در خصوص موارد اختلاف بر سر میزان غنی سازی اورانیوم و جدول زمانبندی لغو تحریم های ایران با یکدیگر گفت وگو کرده اند.

این دیدار با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

پیش از مذاکرات سه‌جانبه، جان کری و کاترین اشتون حدود یک ساعت با یکدیگر ملاقات کردند.

مذاکرات سه‌جانبه هیات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از روز سه‌شنبه در وین در دو سطح معاونان و کارشناسی آغاز شد.

کاترین اشتون و محمدجواد ظریف سه‌شنبه شب به همراه معاونانشان در نمایندگی ایران در وین با یکدیگر دیدار کردند.

به گفته ظریف در دیدارهای روز سه‌شنبه میان هیات‌ها، موضوعات باقی‌مانده و راه‌های متفاوتی که برای حل و فصل این موضوعات مطرح شده بودند، بررسی شده است.

وی تاکید کرد: اختلاف‌های قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که آنها غیر قابل حل و فصل هستند.

ظریف گفت: ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم با مقداری نو‌آوری برای حل و فصل این اختلاف‌ها مطرح می‌شود، بحث شود اما این بحث‌ها زمان‌بر هستند و ممکن است این راه‌حل‌ها به گفت‌وگوی بیشتر نیاز داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که هنوز به راه‌حلی که مورد توافق همه باشد رسیده باشیم. از سویی به این معنا هم نیست که راه‌حل غیرقابل دسترسی باشد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از ایسنا،‌ به نظر می‌آید مباحث و ایده‌های مطرح شده برای حل مسایل باقی‌مانده از توافق احتمالی جامع با توجه به حساسیت و اهمیت سیاسی، اقتصادی، امنیتی و بین‌المللی این توافق و از سویی باقی‌ماندن اختلاف‌های اساسی بر سر ظرفیت غنی‌سازی و چگونگی لغو تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه، دو طرف بر لزوم تمدید مذاکرات جامع برای مدت مشخص دیگری به تفاهم اولیه رسیده‌اند.

حضور دیگر معاونان وزیران خارجه ۱+۵ در وین برای روز پنج‌شنبه در چارچوب هماهنگی و اطلاع آنها از آخرین تحولات ارزیابی می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به مذاکرات روز سه‌شنبه افزود: ضروری است بر روی را‌ه‌حل‌ها کار شود و در مذاکرات سه‌شنبه درباره راه‌حل‌های متفاوتی که هر یک از کشورها مطرح می‌کردند، بحث‌های جدی صورت گرفت البته تاکنون به یک جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم اما معقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به آن ممکن است.

ویبا اشاره به برگزاری غیرمنتظره مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در روز پنج‌شنبه اظهار کرد: این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و آمریکا، یک بار هم مذاکره با کل ۱+۵ باشد و به این دلیل است که روز پنج‌شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان‌دهنده اراده سیاسی در همه طرف‌ها است.

وی ادامه داد: جلسه روز پنج‌شنبه فرصتی برای مرور موضوعات مختلف با همه اعضای ۱+۵ است، اما الزاما به معنای آن نیست که یک وضعیت جدید، مثبت و یا منفی پیدا شده است.

مذاکرات سه‌جانبه و عمومی ایران و ۱+۵ در حالی این هفته در وین آغاز شده است که تعداد معدودی از رسانه‌های ایرانی این مذاکرات را از نزدیک پوشش خبری و تصویری می‌دهند.