نسل سوم مهاجرین، ستون پنجم داعش در اروپا؛ نوشتاری از فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
274

آمار ها نشان می دهند که اسلام گرایان تندرو در سال 2015 میلادی ، نوزده (19)عملیات تروریستی خونبار در جهان انجام داده اند. عملیات تروریستی داعش در فرانسه و بلژیک ضعف دولت های این دو کشور را در مهار و مقابله با این گروه نشان داد. اغلب جوانانی که از اروپا به داعش پیوسته اند فرزندان کارگران مهاجر کشور های مسلمان شمال آفریقا می باشند که به نسل سوم مهاجرین معروف شده اند. جوانانی که تا پیش از ظهور داعش در رده  اراذل و اوباش خرده پای محلات حومه شهر های بزرگ اروپا بودند.

این جوانان که بخشی از مشکلات بزرگ اجتماعی و اقتصادی کشور های ثروتمند غرب بشمار می روند پس از عضویت در داعش و ارتکاب اعمال جنایتکارانه به درجه امیر( ژنرال) داعش! مفتخر و در میان قشر بزهکاران از ارزش و اعتباری برخوردار شده اند.

ناسازگاری فرهنگی،مذهبی و حقوقی میان مسلمانان و اروپاییان

فرهنگ اروپایی بر دو پایه (یهودی – مسیحی) و (یونانی- رومی)  شکل گرفته و استوار است. بنابراین اسلام و مسلمان تندرو جایی در این ترکیبات فرهنگی و مذهبی ندارند و چشم انداز سومی هم تاکنون دیده نشده است. به همین دلیل در جوامع اروپایی همواره تنش دائم میان اروپاییان و مسلمانان وجود دارد.عدم تطبیق مهاجرین مسلمان با فرهنگ و قوانین کشورهای اروپای غربی که بر مبنای حکومت های لائیک اداره می شوند سرچشمه مشکلات و بحران های سیاسی- اجتماعی در این جوامع می باشند.

هنگامی که رهبران مذهبی بی ارزش می شوند

جوانان امروز مسلمان در کشور های اروپای غربی دیگر رهبری و احکام و فتاوی رهبران و علمای سنتی اسلام را قبول ندارند و خود حکم جهاد! صادر می کنند. این تفکر بر مبنای  اندیشه های یک شیخ فلسطینی به نام عبدالله اعظم است، ازاوبه القاب «امام جهاد جهانی» و «چه گوارا» یاد می شود. عبدالله اعظم جهاد را امری خصوصی ساخت، به این ترتیب که به گفتۀ او، اعلان جهاد وظیفۀ علما نیست، بلکه یک مسئولیت شخصی است. چه کسی می تواند چنین تصمیمی را شخصاً اتخاذ کند، جهاد، عملی که با جان مردم در ارتباط است. از این پس جوانان نسل سوم مهاجرین، گوش شنوایی برای رهبران، علماء و امامان سنتی مساجد ندارند.

ارتش رایگان ،فرصت طلایی برای غرب

از آغاز درگیری های سوریه دولت های اروپایی چشم خود را به روی رفت و آمد جوانان خود به خاورمیانه بسته بودند. این جوانان به عناوین مختلف ؛ اعضای نهاد های( ان- جی- او) سازمان های غیردولتی و غیرانتفاعی و رزمندگان مسلمان علیه حکومت بشارالاسد به سوریه سفر می کردند. سرنگونی رژیم بشار الاسد خواست مشترک دولت های اروپایی بوده است.

دولت هایی که اغلب در جهت سیاست های آمریکا گام بر می دارند و از تشکیل چنین ارتش رایگانی! که در راه اهداف غرب خون می ریزد و خون می دهد، به نوعی پشتیبانی کرده اند. اما روزی فرارسید که بازتاب ناخوشایند این چشم پوشی های بصورت انفجار های انتحاری در پایتخت های کشور های مدعی حقوق بشر، گوش ها را خراشید و جان مردمان بیگناه و دور از جنجال های سیاست بازان را بیرحمانه گرفت.

شگرد های فربیکارانه مبلغین داعش

یکی از شگرد های مبلغین و مسئولین استخدام نیرو برای گروه های تروریستی برای به دام انداختن قربانیان جوان و بی تجربه، دادن هویت جعلی! به جوانانی است که احساس بی هویتی و پوچی در آنان به نوعی بیماری روحی مبدل شده است. شگرد دیگر مبلغین ایجاد احساس تنفر از جوامع غربی و همه ارزش های دموکراسی، فرهنگی و انسانی غرب در این جوانان بی هویت می باشد.

این جوانان را می توان در گروه  های زیر جای داد:

1- بزهکاران و مجرمین خرده پا

این دسته معمولاً در مساجد، محیط های مذهبی و زندان  ها به دام مبلغین مذهبی  وسیاسی تندروی اسلامی می افتند وبه آنان تلقین می شود که فعالیت هایشان در راه  اسلام  است و نه برای سود شخصی بلکه برای رضایت خداوند انجام می شود و به آنان وعده رستگاری و بهشت داده می شود.

2- سرخوردگان  جامعه

واماندگان جامعه، کسانی که به دلیل موفق نشدن در تحصیلات نتوانسته اند جذب جامعه شده  و به حاشیه رانده شده و احساس بی عدالتی باعث ناخشنودی آنان شده است. مسئولین استخدام و مبلغین تندروی اسلامی به آنان تلقین می کنند که تقصیر از آنان نیست و مسبب شکست این جوانان، جامعه و دولت های ضد خارجی و نژاد پرست می باشند و این ها  باید بکوشند تا اوضاع جامعه را بسود منافع خود تغییر دهند.

3- ساده لوحان

احمق ها و سر در گریبان های جامعه، که کوهی از مشکلات بزرگ روحی، روانی را بر دوش خود حمل می کنند و اغلب با مشکلات فامیلی دست به گریبان هستند. کسانی که در بیکاری و مواد مخدرغرق شده اند و تبلیغات مبلغین تندرو می تواند در آنان تاًثیر گذار باشد.

4- ماجراجویان، فرصت طلبان وسودجویان

کسانی که به دنبال ماجراجویی، جنگ، عملیات خشونت آمیز، کسب پول، کسب افتخار، جاه طلبی و به نوعی به دنبال هویت می گردند و در واقع اغلب آنان به دلیل طمع مورد سوء استفاده و فریب قرار می گیرند.

5- بیماران روانی با سواد

اما شمار اندکی هم از کسانی که  دارای مدارک تحصیلی و دانشگاهی می باشند در میان داعش دیده می شوند که  برخی از آنان بی شک دچار مشکلات روحی  وروانی هستند.

6- متخصصین و کارشناسان فریب خورده

در صفوف داعش شماری از پزشکان، مهندسین و کارشناسان نیز دیده می شوند که یادآور دانشمندان و کارشناسانی است که در جنگ دوم جهانی در خدمت رژیم هیتلری آلمان نازی بودند و شریک جنایات آن رژیم بودند.

نیاز داعش به متخصصین گوناگون

داعش برای مدیریت و اداره خلیفه گری خود به شمار زیادی کارشناس و متخصص در زمینه های گوناگون نیاز دارد. داعش شماری پزشک برای درمان زخمی های جنگی خود دارد که در دانشکده پزشکی داعش در شهر رقه به استادی و تربیت شاگرد نیز مشغول می باشند. مهندسین داعش، اداره کننده چاه ها و پالایشگاه های نفت اشغال شده ای هستند که منابع درآمد های مالی این گروه می باشند. کارشناسان و متخصصین مواد منفجره، متخصصین وسایل ارتباطی و مخابراتی، فیلمبرداران، کارشناسان تبلیغات، مهندسین کامپیوتر و شبکه های اینترنتی، روزنامه نگاران، آموزگاران، مدیران و کارمندان بخش های مختلف اداری در میان گروه داعش وجود دارند. نزدیک به پنج سال درگیری های داخلی در سوریه و عراق باعث جابجا شدن میلیون ها تن به عنوان آواره شده است، بخشی از این آوارگان علیرغم میل خود برای گذران زندگی خود همسر و فرزندانشان به کارمندان داعش تبدیل شده اند.

داعش در نشریه خود ” دابق” که بصورت اینترنتی و به دو زبان عربی و انگلیسی نیز منتشر می شود سه دسته از متخصصین را تبلیغ به هجرت و پیوستن به حکومت اسلامی خلیفه می کند: کسانی که بیکار هستند، کسانی که مشغول به کار می باشند ولی در آمد آنان برای اداره یک زندگی آبرومندانه کافی نیست و کسانی که احساس می کنند تحت ستم بی عدالتی قرار دارند. داعش به برخی متخصصین تا هفت هزار دلار! ماهانه دستمزد پرداخت می کند. در مقایسه باید گفت که این مبلغ دو برابر حقوق برخی از متخصصین فنی در کشور های اروپای غربی می باشد.

اکثریت متخصصین داعش از کشور های عربی به سرزمین خلیفه اسلامی هجرت کرده اند. در این راستا کشور های عرب خلیج فارس ، مراکش و تونس نقش مهمی در داعش بازی می کنند. در میان متخصصین داعش شماری از اتباع کشور های؛ اردن، غنا، سنگال، ازبکستان و حتی هند نیز دیده شده اند. بدرا قلول، پروفسور جامعه شناسی نظامی تونس تخمین می زند که در ژوئیه 2015 میلادی بیش از هزار و دویست (1200) دانشجوی دانشگاه های تونس که آینده روشنی در انتظاران نمی باشد به صفوف داعش پیوسته اند.

از مدررسه ینی چری عثمانی تا مدرسه انتحاری داعشی

امپراتوری عثمانی برای پیشبرد اهداف سلطه گرانه خود یک یکان ویژه به نام ینگی چری یا چریک نو که به فارسی به ینی چری (جان نثار) معروف می باشند تشکیل داده بود. این سربازان از فرزندان پسر اسیران مسیحی مناطق اروپایی زیر سلطه عثمانی ها بودند  که در زمان کودکی آنان را از  خانواده هایشان جدا  کرده بودند. این کودکان پس ختنه و مسلمان شدن اجباری تحت آموزش های بسیارسخت اسلامی و نظامی قرارمی گرفتند ودر جبهه های جنگ به عنوان جان نثاران خلیفه عثمانی جانفشانی ها انجام دادند. ینی چری ها در زمان جنگ چهره های خود را با خون می آلودند تا هر چه بیشتر در دل دشمن هایجاد هراس نمایند.

بنا بر گزارش ها؛ داعش در مناطق زیر سلطه خود به تقلید از این روش عثمانی ها کودکانی را که به اسارت گرفته است و در مدارس تربیت دینی از آنان جنگجویان انتحاری می سازد. متاًسفانه در میان این کودکان فرزندان یتیم قوم ایزدی که به یزیدی معروف می باشند دیده شده اند. ایزدیان بیشترین قربانیان داعش در منطقه عراق و سوریه می باشند.

افزایش صد در صدی نیرو های داعش

در ماه ژوئن 2015 میلادی بر پایه آمار سوفان گروپ، انستیتو متخصص در زمینه اطلاعاتی ، شمار جنگجویان داعش در عراق و سوریه نسبت به یک سال و نیم پیش از آن به دوبرابر افزایش یافت. تنها در آغاز تابستان در ماه ژوئن 2014، دوازده هزار تن به نیرو های داعش در منطقه پیوستند. تخمین زده شد که میان بیست و هفت تا سی هزار جهادی از هشتاد و شش کشور مختلف در کارزار سوریه شرکت داشتند. موفقیت های داعش باعث حسادت گروه های دیگر تروریستی در منطقه شده است.

مؤسسه سوفان گروپ می گوید؛ پنج هزار تن به جنگجویان اروپایی افزوده شدند. هزار و هفتصد (1700) تن از فرانسه، دویست و هشتاد(280)  تن از آمریکای شمالی ،هشت هزار و دویست چهل(8240) تن از کشور های خاورمیانه که دوهزار و پانصد (2500) تن از این گروه اتباع عربستان سعودی بودند. هشت هزار (8000) تن از کشور های شمال آفریقا که به مغرب معروف می باشند که شش هزار(6000) تن از آنان اتباع تونس می باشند. شمار جنگجویان اتباع  روسیه و آسیای مرکزی به سیصد در صد  افزایش یافت، چهار هزار و هفتصد (4700) تازه  وارد به صفوف داعش پیوستند که دوهزار و چهار صد (2400) تن از اتباع روسیه بودند.

به گفته سوفان گروپ، میان بیست تا سی درصد جهادی های خارجی به کشور های خود بازگشتند که سهم اروپایی ها در این میان رقمی میان دو تا سه هزار تروریست آموزش دیده با تجربه می باشد که می توانند درد سر بزرگی برای سازمان های اطلاعاتی غرب باشند.

مافیای داعش

آخرین ارزیابی های اطلاعاتی نشان می دهد که داعش دستکم دارای یک بودجه دو میلیارد دلاری در سال 2015 بوده است. تنها هزینه های جنگ ابزار، مهمات، تدارکات و دستمزد اعضای داعش در جنگ های روزمره رقم مهمی را تشکیل می دهد. داعش خلاف آن چه می خواهد وانمود نماید تنها یک سازمان تروریستی متکی به ایدئولوژی اسلامی نیست.

داعش یک سازمان تبهکاری است که برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ جنایتی رویگردان نیست. فروش نفت قاچاق، فروش زنان و دختران به اسارت گرفته شده، ربودن اشخاص و باج خواهی، قاچاق مواد مخدر، فروش آقار باستانی که از تخریب موزه ها به دست می آورند. همچنین رد پای داعش در فروش اعضای بدن انسان ها به قاچاقچیان و قاچاق پناهندگان  اخیر به کشور های  اروپایی  نیز دیده شده است. خلاصه کلام ، داعش از هر نوع تجارت ممنوعه و پول ساز ابایی ندارد.

خطر بزرگ در راه است

بنا بر گزارش های اطلاعاتی؛ داعش در پی انجام بزرگترین عملیات تروریستی جهان با استفاده از بمب های شیمیایی، میکروبی و هسته ای می باشد. داعش در نظر دارد با حمله به نیروگاه های اتمی و انفجار آنان مسبب بزرگترین فاجعه بشری شود. داعش همچنین نقشه دارد که با آلوده و مسموم کردن آب ها و مواد خوراکی ، بیشترین قربانیان تروریسم کور! را رقم بزند.

گزارش های محرمانه حاکی از آن است که در میان نیروهای امنیتی و انتظامی کشور های غربی افرادی دیده می شوند که با برخی از مواضع گروه های اسلامی احساس همدردی می کنند. همدردان داعش به عنوان کارمند و کارگر در اغلب فرودگاه های کشور های جهان بکار مشغولند. اخیراً گزارشی نشان داد که در میان نیروهای پلیس برخی از کشور های اروپای غربی  مشاهده شده است که برخی از حفاظت و نگهبانی اماکن یهودیان در این کشور ها سرباز باز زده اند. تنها در کشور فرانسه نزدیک به هزار اماکن یهودیان مانند نهاد های مذهبی، مؤسسات آموزشی، انجمن ها و غیره وجود دارند.

دوم آوریل 2016

لینک نوشتار در تارنمای همراه فرهنگ ایران