نرگس محمدی خواستار حمایت سازمان های حقوق بشری از نهادهای مدنی ایران شد

0
155

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران در نامه‌ای به نهادهای جهانی حقوق بشر و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، خواستار کمک این سازمانها به نهادهای مدنی ایران شد.

خانم محمدی در این نامه که روز شنبه ۲۰ آذر به مناسبت سالگرد به رسمیت شناختن اعلامیه جهانی حقوق بشر در سازمان ملل منتشر کرده، آورده است که «راه مصون ماندن جوامع از این آفت‌های ضدبشری، تحقق جامعه مدنی به مثابه بسترساز تحقق حقوق بشر و دموکراسی است» از این رو به نوشته او، نهاهای بین المللی باید از نهادهای مدنی ایران که به شدت تحت فشار حکومت هستند، حمایت کنند.

این فعال حقوق بشر، با اعلام اینکه «جنگ و تحریم‌هایی که مردم را هدف قرار دهد حقوق بشر را تهدید می‌کند چون جامعه مدنی را ضعیف می‌کند»، نوشت: «نظارت نهادهای بین‌المللی بر لزوم رعایت حقوق بشر در ایران امری ضروری است اما نباید غافل شد که در کنار آن، وجود رویکرد تضمین حقوق بشر از طریق نهادینه شدن نهادهای مشارکت‌پذیر و مستقل مردمی در جامعه امری بسیار حیاتی است.»

از این رو او از نهادها و فعالان حقوق بشر خواست که از دولتها بخواهند نسبت به سرکوب نهادهای مدنی در ایران و بازداشت و شکنجه فعالان این عرصه سکوت نکنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ نرگس محمدی، فعال مدنی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که بارها به خاطر فعالیت‌های مدنی خود زندانی شده بود، چندی پیش در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد.