نخست وزیر کانادا به مناسبت سالگرد انهدام هواپیمای اوکراینی: جمهوری اسلامی مسئول این فاجعه است

0
158

یک سال پس از سرنگون کردن پرواز پی‌اس ٧٥٢ شرکت هواپیمائی بین‌المللی اوکراین توسط دو موشک سامانۀ ضد هوائی سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز جمعه هشتم ژانویه، با انتشار بیانیه‌ای رژیم جمهوری اسلامی را مسئول این فاجعه دانست.

وی همچنین افزود تا زمانی که عدالت برقرار نشده است، کانادا دست از تلاش برای شفاف سازی در باره جزئیات این حادثه برنخواهد داشت. 

همزمان با سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر فراز تهران، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز جمعه هشتم ژانویه، با صدور بیانیه ای رژیم جمهوری اسلامی را مسئول این فاجعه خطاب کرد. وی تاکید کرد که دولت کانادا از هیچ تلاشی برای شفاف سازی جزئیات و برقراری عدالت برای قربانیان این حادثه دریغ نخواهد کرد.  

بر اساس بیانیه نخست وزیر کانادا: «یک سال پیش در چنین روزی یک فروند هواپیمای مسافربری حامل ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ تن از افراد دارای اقامت دائم کانادا توسط موشک هوایی رژیم جمهوری اسلامی در آسمان تهران سرنگون شد. از ۱۷۶ مسافر بی گناهی که در پرواز ۷۵۲ جان باختند، ۱۳۸ تن آن ها با کانادا رابطه مستقیم داشتند. ما امروز یاد جان باختگان این فاجعه را گرامی می داریم و شانه به شانه در کنار خانواده های قربانیان می ایستیم.»

در ادامه بیانیه جاستین ترودو آمده است : «کانادا طی یک سال گذشته برای شفاف سازی، پاسخ گویی مسئولان و برقراری عدالت برای قربانیان این حادثه و خانواده‌های آن‌ها به صورت خستگی ناپذیر تلاش کرده است. ما بی وقفه در جستجوی حقیقت بوده‌ایم و به جز یک توضیح دقیق و کامل هیچ چیز دیگری را ازرژیم جمهوری اسلامی نمی پذیریم.»

نخست وزیر کانادا در این بیانیه تاکید کرده است :«‌ما همکاری نزدیک با شرکای بین‌المللی خود را ادامه خواهیم داد تا علت اصلی این فاجعه که ایران را مسئول آن می‌دانیم مشخص شود. همچنین، ما می‌خواهیم  اطمینان حاصل کنیم که رژیم جمهوری اسلامی از پرداخت غرامت کامل به خانواده‌های سوگوار قربانیان پرواز “PS752” سرباز نخواهد زد.» 

جاستین ترودو همچنین در این بیانیه تصریح کرده است که عاملین این فاجعه در برابر دادگاه پاسخ گو خواهند بود. در بخش دیگری از بیانیه نخست وزیر کانادا آمده است: «ما تعهد خود نسبت به حمایت از خانواده‌های داغدار قربانیان این حادثه را بار دیگر اعلام و تلاش می‌کنیم شهروندان خود را از وقوع چنین فجایعی در آینده در امان نگاه داریم.»  

نخست وزیر کانادا با اشاره به تلاش‌های این کشور برای پیگیری و شفاف سازی انهدام پرواز پی‌اس ٧٥٢ هواپیمائی اوکراین در بیانیه روز جمعه خود افزوده است که رالف گودال، مشاور ویژۀ وی اخیرا گزارشی را در رابطه با این حادثه ارائه کرده است. در این بخش از بیانیه آمده است: «ما از گزارش رالف گودال استقبال کردیم تا در صورت وقوع چنین فجایعی در آینده، بهترین روش‌ها را برای پاسخ گویی و پشتیبانی از قربانیان داشته باشیم.»    

در بخش پایانی بیانیه جاستین ترودو آمده است: «برای احترام و گرامیداشت یاد قربانیان پرواز ۷۵۲ و دیگر سوانح هوایی کشور، دولت کانادا روز هشت ژانویه را به عنوان روز ملی یادبود قربانیان فجایع هوایی نام گذاری کرده است.»

رادیوفرانسه نوشت؛ در همین حال، پنج کشوری که شهروندان خود را در این حادثه از دست داده‌اند ـ کانادا، اوکراین، افغانستان، بریتانیا و سوئد ـ نیز با انتشار یک بیانیۀ مشترک، روز جمعه هشتم ژانویه، خوستار ارائه توضیحات دقیق و کامل از سوی ایران در بارۀ جزئیات این حادثه و چگونگی وقوع آن شدند.