نخست‌ وزیر یونان استعفا کرد

0
154

آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان قصد برگزاری انتخابات زودرس را دارد. او برای این منظور باید استعفا می‌‌کرد. جناج چپ حزب حاکم سیریزا از سیاست‌های نخست‌وزیر یونان پشتیبانی نمی‌کند، به این ترتیب دولت اکثریت خود را در پارلمان از دست داده است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، روز پنجشنبه (۲۹ مرداد) رسانه‌های یونان ابتدا از انتخابات زودرس در این کشور خبر دادند و پس از چند ساعت خبر کناره‌گیری آلکسیس سیپراس از پست نخست‌وزیری را منتشر کردند.

خبرگزاری‌های آلمان و رویترز به نقل از مقامات دولتی یونان گزارش دادند که انتخابات زودرس در روز ۲۰ سپتامبر برگزار خواهد شد.

بر اساس قوانین یونان، تا اعلام نتایج انتخابات آتی، یک دولت موقت به ریاست یکی از قضات عالی کشور زمام امور را در ‌دست خواهد داشت.

کمک‌های اتحادیه اروپا

شایعه پیرامون برگزاری انتخابات زودرس را ابتدا وزیر انرژی یونان، پانوس اسکورلتیس پخش کرده بود. او در مصاحبه با تلویزیون دولتی یونان گفته بود که به دلیل عدم پشتیبانی جناج چپ حزب سیریزا از سیاست‌های سیپراس، دولت اکثریت خود را در پارلمان از دست داده است.

علت اختلاف میان اعضای حزب حاکم آخرین بسته کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به یونان است. جناج چپ حزب سیریزا با این کمک‌ها مخالف است.

در ابتدا آلکسیس سیپراس هم اعمال سیاست‌های ریاضتی در کشور برای دریافت کمک‌های مالی اتحادیه اروپا را “تحقیر دولت یونان”َ خوانده و آن را رد کرده بود، اما در نهایت آن را پذیرفت.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده و تغییر در قوانین بازنشستگی از جمله تعهدهای یونان برای دریافت کمک‌های مالی است. جناج چپ حزب سیریزا با این تعهدها مخالفت کرد، به همین دلیل سیپراس چند وزیر و معاونان آنان را کنار گذاشت.

روز چهارشنبه نخستین بخش کمک‌های مالی برای تحویل به یونان آزاد شد. بر این اساس، یونان ۸۶ میلیارد یورو دریافت خواهد کرد.

در این روز پارلمان آلمان هم موافقت خود را با بسته پیشنهادی کمک‌های مالی به عضو بحران‌زده اتحادیه اروپا اعلام کرد.