نخست‌وزیر بریتانیا خواستار حل‌وفصل پرونده شهروندان بازداشتی بریتانیا در ایران شد

0
123

نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد در تماس تلفنی با حسن روحانی از بازداشت شهروندان دارای تابعیت دوگانه این کشور از جمله نازنین زاغری- رتکلیف ابراز نگرانی کرد و خواستار حل‌وفصل پرونده آنها شد.

نازنین زاغری‌- رتکلیف، تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی دارد و برای بنیاد تامسون رویترز (بنیاد  وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کند.

او که به گفته همسرش، همراه با فرزند خردسالش برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین امسال در فرودگاه تهران و هنگام خروج از ایران بازداشت شد.

به گزارش رادیو فردا خبرگزاری رویترز گزارش داد که در تماس تلفنی روز سه‌شنبه ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا با حسن روحانی، موضوع بازداشت افراد با تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیا از جمله خانم زاغری- رتکلیف مطرح شد.

به گفته دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، ترزا می در این تماس تلفنی بر اهمیت حل‌وفصل پرونده بازداشتی‌ها در ایران همزمان با توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور تاکید کرد.

نازنین زاغری-رتکلیف ۳۷ ساله که از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده، متهم است که در «پروژه‌های براندازی» مشارکت داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.

وی روز ۱۱ مرداد برای نخستین بار در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد.

خانم ترزا می گفت: لندن نه تنها از گسترش همکاری‌های بانکی و مالی با ایران حمایت می‌کند بلکه پیوسته در تلاش است تا بانک‌های بریتانیایی و اروپایی را برای همکاری بیشتر با تهران ترغیب کند.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری گزارش داد که «توسعه همکاری‌های دو جانبه، توسعه روابط اقتصادی، بانکی و بیمه‌ای و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای» از جمله محورهای گفت‌وگوی ترزا می و حسن روحانی بوده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در گزارش خود به مطرح شدن پرونده افراد بازداشت شده با تابعیت ایرانی و بریتانیایی در گفت‌وگوی تلفنی رهبران دو کشور اشاره نکرده است.