نخست‌وزیر ایتالیا استعفا کرد

0
165

نخست‌وزیر ایتالیا پس از آن که طرح پیشنهادی او برای اصلاحات ساختار قدرت در همه‌پرسی با شکست روبرو شد، استعفا داد.

به گزارش بی بی سی فارسی، ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از آن که طرح پیشنهادی او برای اصلاحات ساختار قدرت در همه‌پرسی رأی نیاورد، از سمت خود کناره‌گیری کرد. او با انتشار بیانیه‌ای گفت که مسئولیت شکست در همه‌پرسی را می پذیرد و اکنون مخالفان اصلاحات باید برای کنترل امور راهکار صریح پیشنهاد کنند.

نتایج اولیه همه‌پرسی در ایتالیا از شکست سنگین پیشنهاد ماتئو رنتزی برای کاهش اختیارات سنا و افزایش قدرت دولت مرکزی در این کشور حکایت دارد. رنتزی پیش‌تر گفته بود، در صورت شکست از قدرت کنار می‌رود.

مردم ایتالیا برای شرکت در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور روز یکشنبه به پای صندوق‌های رأی رفتند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایتالیا، نظرسنجی‌های بعد از همه‌پرسی نشان می‌دهد، مخالفان اصلاحات پیشنهادی نخست‌وزیر با ۵۴-۵۸ درصد بر حامیان آن که ۴۲-۴۶ درصدند، پیروز شده‌اند.

این نتایج در حالی به دست آمده که میزان مشارکت مردم در رأی‌گیری اخیر نسبت به همه‌پرسی‌های پیشین، بالا برآورد شده است.

نخست‌وزیر ایتالیا معتقد بود اصلاحات پیشنهادی او باعث ثبات سیاسی در ایتالیا خواهد شد. سایر کشوهای اتحادیه اروپا نگران آن هستند که رأی منفی به این همه‌پرسی به بی‌ثباتی‌های سیاسی و ایجاد آشفتگی‌های بیشتر در سیستم بانکی این کشور منجر شود.

تقریبا تمام نظرسنجی‌هایی که در دو ماه گذشته انجام شده، حاکی از شکست رنتزی بود.

با انتشار گزارش‌های اولیه از احتمال شکست سنگین نخست‌وزیر ایتالیا در این همه پرسی، رهبر حزب لیگ شمال (لگا نورد) که از مخالفان جدی طرح رنتزی بود، خواستار استعفای او شده و پیروزی کمپین “نه” در این همه‌پرسی را نشانی از حمایت مردم از سیاست‌های این حزب دانسته بود.

هم‌زمان با اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی اخیر در ایتالیا، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. در همین حال، رهبران احزاب راست در نقاط مختلف اروپا خیلی زود به نتایج این همه‌پرسی واکنش نشان دادند.

مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه که خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند، در صفحه توییتر خود به حزب اتحادیه شمال (لیگا نورد) ایتالیا تبریک گفت و نوشت: مردم ایتالیا به این ترتیب بر عدم حمایت خود از دولت و اتحادیه اروپا تأکید کردند. ما باید به این خواست مردم برای آزادی ملت‌ها توجه کنیم.

استعفای نخست‌وزیر ایتالیا و شکست سنگین پیشنهادهای او در همه پرسی می‌تواند فصل دیگری از بحران در اتحادیه اروپا را رقم بزند؛ بحرانی که با خروج بریتانیا از منطقه یورو و اکنون قدرت گرفتن احزاب دست راستی در فرانسه ثبات اقتصادی و سیاسی در اروپا را تهدید کرده است.

با وجود این در اتریش به عنوان یکی دیگر از اعضای مهم اتحادیه اروپا ظاهرا راست‌گرایان تندرو متحمل شکست سنگینی در انتخابات ریاست‌جمهوری شدند. به این ترتیب الکساندر فان دربلن رییس جمهوری آینده اتریش خواهد شد. نوربرت هوفر از حزب راست تندرو در صفحه فیس‌بوکش خود را “بی‌نهایت غمگین” توصیف کرده و به رقیبش تبریک گفته است.

انتخابات اتریش از آن جهت اهمیت داشت که به نشانه‌ای از میزان موفقیت نامزدهای پوپولیست در انتخابات‌های پیش روی چند کشور اروپایی تبدیل شده بود.

فرانسه، هلند و آلمان سال آینده در انتظار انتخابات هستند؛ در حالی که احزاب ضد مهاجر در این کشورها بر آرای موافق با خود می‌افزایند.

به نظر می‎‌آید احزاب حاکم در کشورهای اتحادیه اروپا از نتیجه انتخابات اتریش راضی باشند؛ هر چند استعفای ماتئو رنتزی که تنها ساعتی بعد از اعلام نتایج انتخابات اتریش منتشر شد، دوباره التهاب سیاسی و اقتصادی را بر منطقه یورو مستولی خواهد کرد.