«نخستین کشور اروپایی» سفارتش در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند

0
155

صربستان همزمان با برگزاری گفتگوها با کوزوو در واشنگتن با انتقال سفارت خود در اسرائيل به بیت‌المقدس(اورشلیم) موافقت کرد. کوزوو نیز تصمیم گرفته است تا اسرائيل را به رسمیت بشناسد.

به این ترتیب صربستان نخستین کشور اروپایی خواهد بود که مانند آمریکا سفارتش در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند. بنیامین نتانیاهو در بیانیه خود درباره انتقال سفارت صربستان به بیت‌المقدس از رئیس جمهوری این کشور به دلیل به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تشکر کرد. به گفته نخست وزیر اسرائيل سفارت صربستان تا ماه ژوئيه سال ۲۰۲۱ میلادی (تیر مرداد سال ۱۴۰۰ شمسی) به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد.

الکساندر ووچیچ، رئيس جمهوری صربستان در حالی با انتقال سفارتش کشورش به بیت المقدس موافقت کرده است که برای شرکت در مذاکره با عبدالله هوتی، نخست وزیر کوزوو در واشنگتن به سر می‌برد. این گفتگوها با میانجیگری آمریکا برگزار شد.

دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائيل به رسمیت شناخت. سفارت ایالات متحده در اسرائيل در سال ۲۰۱۸ به بیت المقدس منتقل شد.

یورونیوز نوشت؛ واشنگتن از دیگر کشورها نیز خواسته است تا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند. این در حالی است که انتقال سفارت آمریکا به اسرائيل با اعتراض فلسطینی‌ها روبرو شد.