نخستین ربات غول‌پیکر واقعی ساخته شد

0
1021

یک شرکت کره‌ای با همکاری یک طراح هالیوودی توانسته است نخستین رباتی را که با یک راننده انسانی هدایت می‌شود، بسازد.

فیلم‌ها و مجلات تخیلی مملو از ربات‌های غول‌پیکری‌ است که توسط انسان‌هایی که درون آنها مستقر شده‌اند کنترل می‌شوند و به جنگ مصیبت‌های بشری می‌روند. فیلم‌های «ترنسفورمرز»، «ترمیناتور» و «پلیس آهنی»، نمونه‌هایی از آنهاست که طراح و مبتکر صحنه‌شان یعنی «ویتالی بولگارف»، با مشاوره و راهنمایی‌هایی که به یک شرکت کره‌ای داده توانسته است نخستین نمونه واقعی از این ربات‌ها را بسازد.

شرکت کره‌ای‌ «هانکوک میرائی تکنولوژی» این ربات را که نخستین نمونه از ربات‌های غول‌آسا به شمار می‌رود، رونمایی کرده است. این ربات به ارتفاع 4 متر، وزن 1/3 تن و بازوهایی که هر کدام 130 کیلو وزن دارند، یک غول بی‌شاخ و دم است که توسط خلبانی که داخل کابینی در شکمش نشسته کنترل می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت، این پروژه که از سال 2014 آغاز شده بود، با صرف هزینه‌ای معادل 200 میلیون دلار توانسته است نخستین ربات دو پداله جهان را که واقعا قادر به انجام کارهای مختلف است آماده خدمت کند. این ربات‌ها می‌توانند در گستره وسیعی از ناتوانی‌های انسان مانند بلند کردن بارهای سنگین، ساختمان‌سازی، فعالیت‌های هسته‌ای و حتی فضانوردی در آینده فعال شود اما اکنون تنها نمونه آزمایشی خواهد بود.

به گزارش آنا به نقل از PhysOrg، سازندگان این ربات امیدوارند نخستین مأموریت او یک مأموریت امداد و نجات باشد اگرچه این ربات در مصارف نظامی می‌تواند حجم وسیعی از عملیات‌های غیرممکن را عملی کند. بنابر اعلام شرکت سازنده، هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای ارائه این غول به بازار کار وجود ندارد و تا مدتی آنها مشغول آزمایش آن در حوزه‌های مختلف خواهند بود.