نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: ایران تابستان امسال در عمل در آستانه تبدیل به کشوری با قدرت هسته‌ای خواهد بود

0
493

نخست‌وزیر اسبق اسرائیل در یادداشتی که در هفته‌نامه «تایم» منتشر شده می گوید: ایران تابستان امسال در عمل در آستانه تبدیل به کشوری با قدرت هسته‌ای خواهد بود. پس از این مرحله بین ۱۸ تا ۲۴ ماه برای ساخت کلاهک موشک هسته‌ای زمان نیاز خواهد داشت.

ایهود باراک در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است که ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۷ ماه با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشت اما این زمان اکنون به تنها ۱۷ روز کاهش یافته است.

ایهود باراک در ادامه تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تعیین «ضرب الاجل دیپلماتیک» از سوی واشنگتن همراه با «تهدیدی قابل باور به جنگ در سطح گسترده» دانسته است. نخست‌وزیر اسبق اسرائيل در عین حال تخمین زده است که ایران برای تهیه زرادخانه اولیه خود از سلاح هسته‌ای به «یک دهه یا بیشتر» زمان نیاز خواهد داشت.

ایهود باراک در بخش دیگری از یادداشت خود هشدار داده است که گام‌های بعدی ایران در مرحله ساخت کلاهک موشک هسته‌ای «به آسانی» قابل پیگیری نیست زیرا این فعالیت‌ها را می‌توان در «آزمایشگاهی کوچک یا کارگاه» انجام داد.

وی در ادامه تاکید کرده که ایران با پیمودن مسیری که پیش از این پاکستان و کره شمالی طی کرده بودند در آستانه عبور از «نقطه غیرقابل بازگشت» تبدیل به عضوی از «باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان» است.

او در ادامه هشدار داده است که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند منجر به «فروپاشی ساز و کار ان پی تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) شود. به گفته وی تولید سلاح هسته‌ای از سوی ایران کشورهای بزرگ منطقه مانند ترکیه، مصر و عربستان سعودی را به دستیابی به بمب اتمی ترغیب خواهد کرد.