نجات ۶۵۰۰ پناهجو در آب‌های مدیترانه در عرض یک روز

0
164

همچنان در تلاش برای رسیدن به اروپا، پناهجویان از آفریقا خود را به دریای مدیترانه می‌زنند. تنها در یک روز ۶۵۰۰ پناهجو توسط نیروهای گارد ساحلی ارتش ایتالیا از خطر غرق شدن نجات یافتند.

به دلیل فصل تابستان و آرام بودن دریا انسان‌های زیادی به امید دست‌یابی به زندگی بهتر سعی می‌کنند خود را از راه پرخطر دریای مدیترانه به اروپا برسانند. تنها در چهار روز گذشته حدود ۱۰ هزار نفر در فاصله بین سواحل لیبی و ایتالیا نجات داده شده‌اند.

گارد ساحلی نیروی دریایی ایتالیا در صفحه توئیتر خود اعلام کرده که در روز دوشنبه (۲۹ اوت / ۸ شهریور) در عرض ۲۴ ساعت ۴۰ واحد نجات سرگرم انجام عملیات بوده و هزاران پناهجو از کشور لیبی را نجات داده‌اند. این یکی از فشرده‌ترین و بزرگترین عملیات‌های نجات در سال‌های اخیر بوده است.

به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی، نیروی دریایی ایتالیا در روز سه‌شنبه (۳۰ اوت/ ۹ شهریور) نیز چندین عملیات نجات انجام خواهد داد.

در این عملیات چندین کشتی گارد ساحلی و نیروی دریایی ایتالیا مشارکت داشتند. همچنین نیروهای “سوفیا” (مأموران ویژه اتحادیه اروپا برای مبارزه با قاچاق انسان)، نیروهای “فرونتکس” (آژانس امنیت مرزهای اتحادیه اروپا) و نیز سازمان‌های بشردوستانه در این عملیات گسترده برای نجات پناهجویان شرکت جستند.

به گزارش سازمان‌های بین‌المللی رسیدگی به امور مهاجران، در سال جاری میلادی حدود ۱۰۵ هزار پناهجو با قایق به ایتالیا آمده‌اند. بسیاری از آنها در لیبی سوار بر قایق شده بودند. بیش از ۲۷۰۰ مهاجر نیز در حین عبور از دریا در قایق‌هایی که اغلب بیشتر از ظرفیتشان مسافر سوار کرده بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های نهادهای کمک‌رسانی، در حال حاضر راه دریایی بین لیبی وایتالیا اصلی‌ترین مسیر برای پناهجویانی است که می‌خواهند به اروپا بیایند. پس از توافق اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر بازگرداندن پناهجویان از یونان به ترکیه، تعداد پناهجویانی که از یونان قصد ورود به اروپا را دارند، به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

به گزارش دویچه وله؛ بسیاری از کسانی که از طریق آب‌های مدیترانه راهی اروپا می‌شوند، از صحراهای جنوبی آفریقا آمده‌اند. این انسان‌ها از فقر، خشونت و تعقیب‌های قضایی به اروپا فرار می‌کنند و اغلب تنها هستند.