نجات کوبانی از سقوط توسط بمباران مؤثر ائتلاف

0
120

تروربستهای داعش که دیروز قسمت های از شهر کوبانی را در تصرف خود درآورده بودند، در اثر بمباران‌های مؤثر نیروهای ائتلاف مجبور به ترک این شهر شده اند.

در حالیکه شهر کوبانی در آستانۀ سقوط قرار دارد و با وجود تشویش همگانی، ترکیه، نه خود وارد جنگ میشود و نه هم به جنگجویان کرد ترکیه که میخواستند به کمک کردهای کوبانی بشتابند اجازۀ عبور از مرز را میدهد.

به گزارش رادیو فرانسه؛ بر اساس آخرین خبرها، حملات هوایی ائتلاف، مؤثرتر از روزهای گذشته بوده و تروربستهای داعش را مجبور به ترک شهر کوبانی کرده است؛ این مهم ترین عقب نشینی آنان از آغاز حملۀ آنان به کوبانی است و مسئولین کرد منطقه ابراز امیدواری میکنند که این عقب نشینی آغاز ترک منطقه توسط این نیروها باشد.

اهمیت شهر کوبانی، بیشتر از ارزش استراتیژیکی ان، در ارزش سمبولی آن است. این شهر کرد نشین سوریه که در مرز ترکیه قرار دارد، نمادی از هویت کردها است که ترکیه، که بر اساس اصول یک ملت واحد ایجاد شده است، نمیخواهد به رسمیت بشناسد. کردها که در حال مذاکره با حکومت ترکیه هستند، تهدید کرده اند که در صورت سقوط کوبانی، مذاکران را قطع خواهند کرد. ولی ترکیه هم که متحد شدن کردها را منافی ثبات ارضی خود میداند، نمیحواهد با رودورو شدن با اسلام گرایان تندرو و تروربستهای داعش، در واقعیت، کرد ها را تقویت کند.

دیروز مناطقی در جنوب و در شرق کوبانی به دست تروربستهای داعش افتاده بود و در پشتیبانی از این شهر، کرد ها در کشورهای مختلف، به شمول ترکیه و بخصوص در نواحی نزدیک کوبانی دست به تظاهرات زدند. برخورد میان تظاهرکنندگان و پولیس در ارکیه، دوازده کشته به جای گذاشت که نه تن آنان در دیارباکیر، یزرگترین شهر کرد نشین ترکیه، جان دادند.