نجات پناهجویان ایرانی در قایقی کوچک در راه بریتانیا

0
194

امدادگران فرانسوی موفق شدند چهار پناهجوی ایرانی را در کانال مانش از مرگ نجات دهند. این پناهجویان با قایقی کوچک قصد سفر غیرقانونی به بریتانیا را داشتند. یک پناهجوی ایرانی ماموران را از شرایط خطرناک دوستانش مطلع کرده است.

چهار پناهجوی ایرانی در آخرین لحظات از مرگ نجات یافتند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این چهار ایرانی با قایقی کوچک قصد عبور از کانال مانش (کانال انگلیس) را داشتند تا در بریتانیا درخواست پناهندگی بدهند.

به گفته گارد ساحلی فرانسه، در روز شنبه (۶ فوریه/ ۱۷ بهمن) در ساعت پنج و نیم صبح (به وقت اروپای مرکزی) یک پناهجوی ایرانی در نزدیکی سواحل “سانگیت” در شمال فرانسه خود را به ماموران پلیس رسانده و به آنان اطلاع می‌دهد که چهار دوستش در خطر غرق شدن قرار دارند. به گفته ماموران پلیس، این پناهجوی ایرانی در شرایط جسمی بسیار بدی قرار داشته و دچار سرمازدگی شدید بوده است.

گارد ساحلی فرانسه به یاری هلی‌کوپتری از بلژیک در ساعت ۷ صبح (به وقت اروپای مرکزی) سرانجام محل قایق را شناسایی کرده و در آخرین لحظات چهار پناهجویی ایرانی را از “خطر مرگ قطعی” نجات می‌دهد. به گفته گارد ساحلی، قایق پناهجویان را آب فرا گرفته بوده و هر لحظه امکان واژگونی آن وجود داشته است.

یکی از امدادگران فرانسوی تایید کرد که هر لحظه امکان غرق شدن پناهجویان وجود داشته، زیرا هدایت قایق کوچک که در معرض موج‌های بزرگ قرار داشته، ممکن نبوده است.

یکی از مسئولان محلی پلیس نیز اعلام کرد، این اقدام پناهجویان که می‌خواسته‌اند از طریق کانال مانش به بریتانیا بروند “بسیار غیرمعمول” است. او افزود: «کانال مانش بسیار خطرناک است. این کانال گذرگاه مهم آبی است که آب‌های اقیانوس اطلس را به دریای شمال متصل می‌کند.» وی تاکید کرد: «کانال مانش قابل مقایسه با دریای مدیترانه نیست.»

به گفته گارد ساحلی فرانسه، کانال مانش به خاطر موج‌های سهمگین و خطرناک شهرت دارد. به گفته مسئولان محلی، در روز شنبه باد شدیدی نیز در کانال می‌وزیده است.

وی افزود، این اقدام دومین یا سومین تلاش در یک سال گذشته بوده که پناهجویان از طریق آن قصد سفر به بریتانیا را داشته‌اند.

هزاران پناهجو در انتظار ورود به بریتانیا

کریستیان سالوم، رئیس محلی سازمان حمایت از پناهجویان، به خبرگزاری فرانسه گفت، با توجه به افزایش تدابیر امنیتی در بندر کاله که گذرگاه شناخته‌شده پناهجویان برای سفر به بریتانیا بوده، “این نگرانی وجود دارد که شمار بیشتری از پناهجویان بکوشند از این طریق (از طریق کانال) خود را به بریتانیا برسانند.”

مسیر تونل اروپا در زیر کانال مانش که فرانسه را به بریتانیا متصل می‌کند
مسیر تونل اروپا در زیر کانال مانش که فرانسه را به بریتانیا متصل می‌کند

حدود ۳۷۰۰ پناهجو که اغلب آنان از شمال آفریقا، افغانستان و خاورمیانه می‌آیند، هم اکنون در کمپی در نزدیکی بندر کاله اسکان داده شده‌اند. اغلب این پناهجویان امید دارند که به‌طور قانونی یا غیرقانونی به بریتانیا سفر کنند.

حدود ۱۵۰۰ پناهجوی دیگر نیز در اقامتگاه “گراندسنت” در نزدیکی دونکرک در انتظار سفر به بریتانیا هستند. کمپ گراندسنت گنجایش این تعداد پناهجو را نداشته و به‌رغم زیبایی طبیعی منطقه، مملو از زباله و گل ولای بوده و به همین دلیل به “کمپ شرم” شهرت دارد. بندر دونکرک در شمال فرانسه حدود ۲۷ کیلومتر از ساحل بریتانیا فاصله دارد.

در ژوئیه سال گذشته پلیس فرانسه با حمله‌ای گسترده به پناهجویان در یوروتونل مانع از سفر آنان به بریتانیا شد. از آن پس تدابیر امنیتی در یوروتونل در نزدیکی شهر کاله افزایش یافت. یوروتونل حدود ۵۰ کیلومتر است و منطقه کاله در فرانسه را به شهرک فولکستون در بریتانیا از زیر دریا متصل می‌کند.

به گزارش دویچه وله؛ به گفته مسئولان پلیس، پناهجویان با مخفی کردن خود در کامیون‌ها و قطارها به‌ویژه در شب‌ها می‌کوشند، خود را به بریتانیا برسانند. در سال گذشته ماموران شرکت یوروتونل به کمک پلیس فرانسه مانع از ورود بیش از ۴۰ هزار پناهجو به خاک بریتانیا شدند.

دولت‌های بریتانیا و فرانسه در سال گذشته توافقی را امضا کردند که بر اساس آن نهادهای انتظامی و امنیتی دو کشور باید برای جلوگیری از اخلال یا توقف در تردد از طریق یوروتونل با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.