نتيجه تحقیقات علل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی؛ موشک روسی عامل سرنگونی هواپیمای مالزیایی

0
122

بر اساس گزارش شورای ایمنی هلند که روز سه‌شنبه (۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر) منتشر شد، موشک روسی به سمت چپ کابین خلبان اصابت کرده است. این حادثه که در ماه ژوئن (تیر) سال گذشته رخ داد، باعث کشته‌ شدن تمامی ۲۹۸ سرنشین و خدمه هواپیما شد. هیات بین‌المللی که تحت سرپرستی شورای ایمنی هلند پژوهش کرده درباره عاملان این فاجعه سخن نگفت، اما گفته شد که یک هیات جداگانه هلندی در حال تحقیق در این زمینه است. آنچه که هیات مذکور در روز سه‌شنبه برای آرامش خاطر وابستگان قربانیان این فاجعه منتشر کرد این بود که شماری از سرنشینان هواپیما هنگام اصابت موشک به بدنه هواپیما درجا کشته شده‌اند و مابقی در عرض چند ثانیه بیهوش شده و هنگام اصابت به زمین در بیهوشی به‌سر برده‌اند.

در گزارش شورای ایمنی هلند به دولت اوکراین انتقاد شده که برای جلوگیری از این سانحه دست به اقدامات پیش‌گیرانه نزده است. کشورهایی که مانند اوکراین درگیر جنگ داخلی هستند موظف به انجام اقدامات گوناگون برای پیش‌گیری از وقوع چنین حادثه‌ای هستند. از جمله این اقدامات، ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافربری بر فراز مناطق بحرانی است.

به گزارش رسانه های بین المللی و داخلی، نتایج تحقیقات هیات مذکور با آنچه که پیشتر کارشناسان شرکت نظامی روسی “آلماز آنتی” منتشر کرده بودند هم‌خوانی دارد. شرکت دولتی “آلماز آنتی” تولیدکننده سامانه موشکی “بوک” است. تقریبا هم‌زمان با انتشار گزارش شورای ایمنی هلند، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین، بار دیگر روسیه را متهم به سقوط این هواپیما کرد. به گفته او، شورشیان طرفدار روسیه در شرق اوکراین نه دانش کافی و نه توانایی استفاده از سامانه موشکی “بوک” را دارند.