نتایج آخرین تحقیقات، سقوط هواپیمای آلمانی احتمالاً عمدی بوده است

0
137

بریس روبَن، دادستان شهر مارسی، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که کمک خلبان ایرباس آلمانی در زمانی که خلبان اصلی خارج از کابین بوده در را قفل کرده و دیگر اجازه ورد به کابین را به هیچ کس نداده است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، دادستان مارسی در ادامه سخنانش اظهار داشت که می توان واقعه را این گونه تفسیر کرد که کمک خلبان زمانی که تنها و در سلامت کامل بوده، هواپیما را به سمت سقوط و مرگ هدایت کرده است.

دادستان همچنین برای نخستین بار هویت کمک خلبان را اعلام کرد. عامل اصلی مرگ ۱۵۰ قربانی این حادثه دلخراش آندریاس لوبیت، بیست و هشت ساله، اهل آلمان است که کارش را با کمپانی جرمین وینگز از چند ماه پیش آغاز کرده بود. آقای روبَن همچنین اظهار داشت هیچ نشانه ای برای تروریست خواندن این فرد وجود ندارد.

در همین رابطه کارشناسان شرکت هوایی «جرمن‌وینگز» ساعاتی پیشتر بر اساس بررسی‌های بر روی جعبه سیاه هواپیما گزارش داده بودند در لحظات سقوط، مجادله‌ای بین دو خلبان در جریان بوده و یکی از آنها تلاشی ناکام برای ورود به کابین خلبان را داشته است.

یک مقام آگاه و بی نام، ماجرا را برای نیویورک تایمز اینگونه شرح داده بود:‌ «خلبان دوم ابتدا آرام بر در می‌کوبد ولی صدایی نمی‌شنود، سپس محکم‌تر به در می‌کوبد و خواستار باز شدن در می‌شود و باز هم جوابی نمی‌شنود؛ دست آخر سعی می‌کند درب را بشکند که باز هم موفق نمی‌شود.»

«برایس رابین» امروز در کنفرانس خبری به شرح ده دقیقه پایانی این تراژدی مرگبار پرداخت و گفت: «ما توانسته‌ایم متن اظهارات ۳۰ دقیقه پایانی را به دست بیاوریم. در ۲۰ دقیقه پایانی خلبان‌ها عادی صحبت می‌کنند و همانند دو خلبان در جریان پرواز رفتار موقرانه‌ای با یکدیگر دارند.»

وی اضافه کرد: «سپس ما صدای اتاق فرمان را می‌شنیم که از کمک‌خلبان درخواست می‌کند که کنترل هواپیما را به دست بگیرد و صدای هل دادن یک صندلی می‌آید و بسته شدن در؛ بنابراین فرضیه ما این است که خلبان اصلی برای رفتن به دست‌شویی یا چیزی از این قبیل از کابین خارج شده بود.»

رابین ادامه داد: «بنابراین او در این زمان به تنهایی کنترل هواپیما را به دست می‌گیرد… او در این لحظات از سیستم نظارتی پرواز استفاده کرده و ارتفاع هواپیما را کم می‌کند.

به گفته وی، این اقدام در این ارتفاع تنها می‌تواند به طور اختیاری و آگاهانه انجام شود.

او ادامه داد: «ما صدای فریادهای متعدد خلبان را می‌شنویم که خواستار ورود به کابین است. او خودش را معرفی می‌کند، اما جوابی از کمک‌خلبان شنیده نمی‌شود.»