نتانیاهو: هدف جمهوری اسلامی از پرتاب ماهواره آزمایش موشک قاره‌پیما بود

0
149

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل جمهوری اسلامی را به دروغگویی درباره پرتاب ماهواره فضایی متهم کرد و گفت هدف ایران «آزمایش مرحله نخست موشک قاره‌پیما بر خلاف همه توافق‌ها» بود.

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است که برپایه آن توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و گروه 1+5 تصویب شد.

به گزارش روزنامه «هاآرتص» نتانیاهو این سخنان سه‌شنبه 15 ژانویه در سخنانی در وزارت دفاع اسرائیل مطرح کرد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی سه‌شنبه 15 ژانویه از شکست اقدامجمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره به فضا خبر داد.

آذری جهرمی در حسار کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «خبر خوب طلب شما. بامداد امروز با وزرای ارتباطات دولتهای هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام رفتیم».

وی افزود: «ماهواره بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و پیام در مدار آرام نگرفت».

وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی افزود: «ماهواره دوستی در انتظار حضور در مدار است. با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم».

جهرمی ادامه داد: «این بار هم با تلاش بیشتر به دنیا ثابت می کنیم که «دوستی» موفق می شود ان شاءالله».

دوشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی در سفر به استان گلستان، گفته بود که ماهواره «پیام» به زودی به فضا پرتاب می‌شود.

روحانی در توضیح این اقدام گفته بود: «ماهواره پیام به زودی توسط ماهواره بر ساخت داخل به فضا پرتاب خواهد شد و در 600 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. هم ماهواره و هم ماهواره بر توسط جوانان و دانشگاهیان کشورمان به ویژه دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است».

به گزارش العربیه؛ وی ادامه داد: «این ماهواره روزی 6 بار از بالای سر ما می گذرد. پیام با دوربین‌هایش اطلاعاتی درباره‌ی آب و هوا، کشاورزی، آب سرزمینی و جنگل‌ها برای ما ارسال می‌کند. این ماهواره تحقیقاتی نبوده، بلکه اولین ماهواره عملیاتی ماست».