نتانیاهو: نمی‌گذاریم جمهوری اسلامی سوریه را پایگاه نظامی خودش کند

0
199

پنج ماه پس از کدورت ناشی از سرنگونی هواپیمای روسیه بر فراز لاذقیه، نتانیاهو برای “هماهنگی جهت اجتناب از اصطکاک طرفین در سوریه” به دیدار پوتین رفت. او جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه خواند.

 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۷ فوریه با همراهی رئیس سرویس اطلاعات ارتش و مشاور امنیت ملی این کشور، به دیدار ولادیمیر پوتین شتافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او پیش از شروع مذاکراتی که پشت درهای بسته جریان یافت، جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید برای ثبات و امنیت منطقه خواند و گفت: «هر کاری بتوانیم برای جلوگیری از این تهدید انجام خواهیم داد.»

روسیه، جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان، متحدان بشار اسد در سوریه هستند. نتانیاهو تصریح کرده که اسرائیل نمی‌گذارد  جمهوری اسلامی از خاک سوریه به عنوان پایگاه نظامی خودش استفاده کند.

نتانیاهو پیش از سفر به مسکو گفته بود که محور مذاکراتش با پوتین “جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی در سوریه است؛ کشوری که آشکارا هدف خود را نابودی اسرائیل می‌خواند.»

نتانیاهو پیش‌تر گفته بود که با پوتین، برای کسب اطمینان از آزادی عمل اسرائیل در عملیات علیه حزب‌الله و جمهوری اسلامی در سوریه و پیشگیری از اصطکاک با نیروهای روسی مستقر در سوریه مذاکره می‌کند.

این اولین مذاکره رو در روی دو مقام پس از ۱۷ سپتامبر است. در این روز سامانه دفاع ضد موشکی سوریه، یک هواپیمای روسی را در جریان عملیات نیروی هوایی اسرائیل ساقط کرد. پس از سرنگونی هواپیمای روسی مشخص شد که جنگنده‌‌های F16 اسرائیلی در حال بمباران اهدافی در حومه لاذقیه بودند.

مسکو انگشت اتهام را به سوی تل آویو نشانه گرفت و اعلام کرد که هواپیما بین چهار جت اسرائیلی گیر افتاده بود. سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت جنگنده “اف‌۱۶” اسرائیلی در جریان حمله به اهدافی در سوریه، خود را پشت هواپیمای روسی پنهان کرده و بدین شکل مسبب هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی و سرنگونی آن شد.

آن زمان ارتش اسرائیل، مسئولیت ساقط شدن هواپیمای روسیه را متوجه دولت اسد، جمهوری اسلامی و حزب‌الله کرد و هدف جنگنده‌های این کشور را یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه دانست. به ادعای ارتش اسرائیل، قرار بوده از این پایگاه سیستم‌هایی برای ساخت “سلاح‌های مرگبار و دقیق” به مقصد شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان فرستاده شود.

کشته شدن ۱۵ نظامی روسیه، تنشی جدی بین تل آویو و مسکو ایجاد کرد زیرا اسرائیل و روسیه یک خط تماس ویژه تلفنی برای آگاه کردن یکدیگر از عملیات نظامی در سوریه دارند و مسکو از عدم رعایت این توافق خشمگین بود. البته نتانیاهو و پوتین چند مرتبه پس از این رویداد با هم تلفنی صحبت کردند و در ماه نوامبر در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در پاریس نیز دیدار کوتاهی با هم داشتند.

به گزارش دویچه وله؛  نخست‌وزیر اسرائیل در کرملین گفت هدف اصلی‌اش در مسکو “کسب اطمینان از این امر است که نظامیان روس و واحدهای دفاعی اسرائیل طوری در سوریه هماهنگ باشند که هیچ گونه درگیری و اصطکاکی بین دو طرف پیش نیاید.