نتانیاهو: حزب‌الله سلاح و مهمات خود را در مناطق مسکونی انبار کرده است

0
56

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی ویدئویی خود در برابر سازمان ملل با فاش ساختن این امر که شبه‌‌نظامیان حزب‌الله، موشک‌ها و مواد منفجره را در منطقه جناح در غرب بیروت در نزدیکی شرکت گاز و پمپ بنزین‌ها انبار کرده ‌است، از اهالی این منطقه خواست بلافاصله و قبل از بروز حاذثه مرگبار دیگری شبیه انفجار بندر بیروت، دست به اقدام بزنند.

منطقه جناح در بیروت در نزدیکی بندر بیروت قرار داشته و تنها 50 متر با شرکت گاز فاصله داشته و منطقه مسکونی پر جمعیتی به‌شمار می‌آید.

نتانیاهو خطاب به مردم لبنان گفت: «اسرائیل هیچ سوء نیتی نسبت به شما ندارد بلکه این جمهوری اسلامی است که چنین کرده و جان شما را به خطر می‌اندازد. بر جامعه جهانی است که بر لزوم پایان دادن به اقدامات حزب‌الله در استفاده از لبنانی‌ها به عنوان سپر انسانی، إصرار ورزد».

از سوی دیگر حسن نصرالله رهبر شبه نظامیان حزب‌الله در پاسخ به نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص وجود انبار موشک متعلق به این گروه در منطقه جناح درغرب بیروت، وی را متهم به تحریک مردم لبنان علیه شبه نظامیان تحت الحمایه جمهوری اسلامی کرد.

نصرالله گفت که به رسانه‌ها اجازه خواهد داد از تأسیساتی که نتانیاهو از آن سخن گفته، بازدید کنند تا نسبت به نادرستی سخن نتانیاهو مطمئن شوند.

وی فاش ساخت که شبه نظامیان تحت امرش، موشک‌ها را نه در بندر بیروت و نه در نزدیکی شرکت گاز انبار نمی‌کند و خوب می‌دانند که این مهمات را درکجا قرار دهد.

ارتش اسرائیل مکان انبار سازی سلاح حزب‌الله در میان غیر نظامیان را فاش ساخته و با نقشه و تصویر نشان داده که این انبارها زیر ساختمان‌های مسکونی قرار دارند؛ از جمله ساختمانی‌هایی که 5 خانواده در منطقه لیلکی، جناح و شویفات در نزدیکی بیروت را در خود جای داده ‌است.

اویخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل خاطر نشان نمود که 3 مرکز تولید مواد مورد استفاده در پروژه موشک‌های نقطه‌زن را فاش ساخته که از سوی حزب‌الله در مناطق مملو از اهالی اداره می‌شوند.

ادرعی افزود «مرکز نخست همان مرکز تولید مواد لازم برای موشکهای نقطه زن در قلب منطقه صتعتی در محله جناح است. این مرکز در نزدیکی دو شرکت گاز هستند که اولی در نزدیکی آن و شرکت دوم در 50 متری این مرکز قرار گرفته‌است. این مرکز همچنین در فاصله چند ده متری پمپ بنزین واقع شده و همچون بمبی ساعتی می‌باشد».

وی افزود: «دومین مرکز در زیر زمین برای تولید موشک‌های نطقه‌زن در محله لیلکی و در زیر 4 ساختمان مسکونی 7 طبقه قرار دارد که مکان سکونت 70 خانواده است. این مرکز، دو ورودی در سمت شرق و شمال دارد که 130 متر با یک کلیسا و مرکز پزشکی فاصله دارد».

ادرعی تأکید کرد «مرکز سوم در زیر زمین برای تولید مواد موشک‌های نقطه زن در محله شویفات قرار دارد که زیر 5 ساختمان مسکونی بنا شده که 50 خانواده را درخود جای داده‌اند. مسجدی در 90 متری شمال آن قرار دارد».

العربیه نوشت؛ به گفته وی انفجارهای اخیر در عرصه لبنان شامل انفجار در زاغه اسلحه در روستای عین قانا در جنوب لبنان، دلیل قاطعی بر این امر است که حزب‌الله از مردم این کشور به عنوان سپرهای انسانی استفاده می‌کند.