نتانیاهو: جمهوری اسلامی را متوقف خواهیم کرد

0
167

نخست‌وزیر اسرائيل در جمع طرفداران این کشور در آمریکا گفت، جمهوری اسلامی در تلاش تشکیل یک “امپراتوری سلطه‌جو” در منطقه است و به این کشور اجازه این کار و دستیابی به سلاح اتمی داده نخواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل به فعالان حامی اسرائيل در آمریکا گفت، به جمهوری اسلامی نباید اجازه ساخت جنگ‌افزار اتمی را داد.

نتانیاهو که روز سه‌شنبه ۶ مارس در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا ـ اسرائيل (آیپک) در واشنگتن سخن می‌گفت، انتقاد خود از توافق اتمی منعقد در سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی را تکرار کرد. نتانیاهو خطاب به جمعیت ۱۸هزار نفری حاضر در این نشست افزود، جمهوری اسلامی به بمب اتمی دست نخواهد یافت، “نه الان و نه تا ۱۰ سال دیگر”.

او گفت: «ما باید جلوی جمهوری اسلامی را بگیریم، ما جمهوری اسلامی را متوقف خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، بنیامین نتانیاهو بعد از دیدار با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید در روز دوشنبه ۵ مارس باز هم جمهوری اسلامی را به دلیل فعالیت‌هایش در منطقه از جمله، مداخله در جنگ داخلی سوریه، حمایت از حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی در یمن محکوم کرد.

او ایران را کشوری خواند که به دنبال “تشکیل امپراتوری سلطه‌جو” در منطقه و استقرار پایگاه‌های دائمی نظامی در سوریه است.

نخست‌وزیر اسرائيل گفت: «رژیم مستبد جمهوری اسلامی پشت هر شرّی که در منطقه است قرار دارد.» نتانیاهو خاطرنشان کرد، پیش از این هشدار داده است که لغو تحریم‌ها جمهوری اسلامی را نه تنها آرام‌تر نمی‌سازد بلکه این کشور را تهاجمی‌تر خواهد کرد.

او اسرائيل را در حال حاضر از نظر نظامی “قوی‌تر از همیشه” خواند و گفت، با این همه اسرائيل تلاش دارد با همسایگان خود، از جمله فلسطینیان در صلح زندگی کند.

ترامپ که همواره با توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مخالفت کرده در ژانویه سال جاری گفت که به این توافق “آخرین شانس” را خواهد داد و تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی را بار دیگر امضا می‌کند. او در همین حال افزود، با این همه توافق اتمی (برجام) “نواقص زیادی” دارد که در صورتی که برطرف نشود آمریکا از آن بیرون خواهد رفت.

بنیامین نتانیاهو نیز در نشست آیپک با اشاره به این موضع ترامپ گفت، اسرائيل نیز در این زمینه در “کنار آمریکا ایستاده است.”

به گزارش دویچه وله؛ کمیته روابط عمومی آمریکا ـ اسرائيل که با بیش از ۱۰۰هزار عضو خود بزرگ‌ترین لابی طرفدار اسرائيل در آمریکاست، نشست خود در واشنگتن را از روز یکشنبه ۴ مارس آغاز کرد.