نتانیاهو: جمهوری اسلامی برنامه ساخت سلاح هسته‌ای مخفی را دنبال می‌کند

0
242

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی مهمی که به طور زنده از برخی شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، جمهوری اسلامی را متهم کرد که حتی بعد از توافق هسته‌ای به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه داده است.

نخست وزیر اسرائیل در این سخنان که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در وزارت دفاع اسرائیل ایراد شد، از پنهان کردن حجم زیادی از اطلاعات فعالیت‌های نظامی هسته‌ای جمهوری اسلامی شامل حدود یکصد هزار پرونده در منطقه شورآباد در تهران، خبر داد.

وی گفت: اسراییل به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می دهد جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته ای تلاش می کرده و پس از امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی کرد.

آقای نتانیاهو با اعلام اینکه اسرائیل به بخش زیادی از این اطلاعات در سی دی ها و زونکن ها دست یافته است، گفت: «این اسناد از جمهوری اسلامی نشان می‌‌دهد آنها مخفیانه فعالیت هسته ای را پیش می‌برند.»

آقای نتانیاهو با نشان دادن دهها پرونده که در کنار او قرار داشت، گفت که بر اساس این پرونده‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله شمخانی و فخری زاده همان زمانی که توافق هسته‌ای را امضا می کردند، برنامه داشتند که برنامه مخفیانه خود را پیش ببرند.

تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی در سوریه افزایش یافته و اعلام آقای نتانیاهو تنها یک روز بعد از ملاقات با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اسرائیل صورت می گیرد.

مقام های اسرائیل بارها نسبت به افزایش فعالیت جمهوری اسلامی در سوریه، در نزدیکی مرز با اسرائیل هشدار داده اند.

دو ماه پیش مقام های اسرائیلی گفتند جمهوری اسلامی با ارسال پهپاد جنگی از طریق آسمان سوریه، حریم هوایی اسرائیل را نقض کرده و وارد مقابله مستقیم با اسرائیل شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ جدی ترین تنش بین دو کشور، حمله جنگنده‌های ناشناس در روز ۲۰ فروردین به پایگاه تی- ۴ در سوریه بود که دستکم هفت عضو سپاه پاسداران کشته شند. هرچند اسرائیل نقش در این حمله را رد کرد، اما روسیه این حمله را به اسرائیل نسبت داد.