نتانیاهو: توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی باید به طور کامل اصلاح یا کاملاً لغو شود

0
152

در آستانه حضور مقام های ارشد کشورهای اروپایی و دیدار با پرزیدنت دونالد ترامپ درباره توافق هسته ای با جمهوری اسلامی، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر خواستار اصلاح یا لغو کامل برجام شد.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت، «بنیامین نتانیاهو» در جمع دیپلمات‌های کشورهای خارجی گفت: اسرائیل به حکومت‌هایی که به دنبال نابودی ما هستند اجازه نخواهد داد به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کنند.

وی افزود: ما قاطعانه مخالف توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی هستیم چون مسیری مستقیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌دهد. این توافق باید به طور کامل اصلاح شود یا کاملاً لغو شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای دیداری سه روزه به واشنگتن سفر کرده است. سفری که پیشتر گفته شده از جمله موضوعات مهم مورد بحث بین روسای جمهوری آمریکا و فرانسه آینده توافق هسته ای جمهوری اسلامی موسوم به برجام باشد.

امانوئل ماکرون در حالی روز دوشنبه مهمان رئیس جمهوری ایالات متحده است که پیشتر پرزیدنت ترامپ به کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی تا دوازدهم ماه مه، یعنی ۲۲ اردیبهشت فرصت اصلاح برجام را داده و اعلام کرده است که اگر این توافق اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود.

خروج آمریکا از توافق، احیای تحریم‌های اتمی علیه جمهوری اسلامی را به همراه خواهد داشت؛ تحریم هایی که از تیرماه ۱۳۹۴ لغو شده بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ رئیس جمهوری آمریکا می گوید جمهوری اسلامی به توافق پایبند نبوده است. براساس بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در شورای امنیت تصویب شد، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. با این حال ایران در دو سال اخیر‌ چندین آزمایش موشک بالیستیک داشته است و موشک های ایران در دست برخی گروه های تروریستی و شورشی منطقه دیده شده است.