نتانیاهو: تقابل با جمهوری اسلامی بهتر است اکنون باشد تا در آینده

0
148

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که کشورش “خواهان رویارویی” با جمهوری اسلامی نیست، اما در صورت لزوم چنین تقابلی “بهتر است همین حالا باشد تا در آینده”. نتانیاهو همچنین هشدار داد که اسرائیل “مصمم” به متوقف کردن “تعرض جمهوری اسلامی” است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر جمهوری اسلامی را به خاطر حضور نظامی‌اش در سوریه به‌شدت مورد حمله قرار داد.

نتانیاهو روز یکشنبه ۶ مه در ابتدای نشست کابینه دولت‌اش، ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی به ارسال سلاح‌های پیشرفته به سوریه به قصد حمله به اسرائیل، گفت: «ما خواهان رویارویی [با جمهوری اسلامی] نیستیم، اما اگر چنین تقابلی ضروری باشد، بهتر است همین حالا صورت گیرد تا در آینده».

نتانیاهو تأکید کرد که کشورش در متوقف کردن “تعرض جمهوری اسلامی” علیه اسرائیل در سوریه “مصمم” است. نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «ما خواهان گسترش تنش نیستیم، اما برای هر سناریویی آماده‌ایم».

دولت اسرائیل از ابتدا با حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه مخالف بوده و آن را تهدیدی علیه موجودیت خود دانسته است. از نظر نخست‌وزیر این کشور، جمهوری اسلامی تلاش دارد با کمک متحد منطقه‌ای خود حزب‌الله، جبهه جدیدی را در سوریه علیه اسرائیل بگشاید. جمهوری اسلامی اما در عین حمایت کامل از حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های تندرو در برابر اسرائیل، همواره بر این موضوع تأکید می‌کند که به دعوت و با خواست دولت سوریه در این کشور حضور دارد.

یکشنبه گذشته (۲۹ آوریل) پایگاه‌هایی نظامی در استان‌های حما و حلب و موضع نیروهای جمهوری اسلامی مستقر در سوریه مورد حملات موشکی قرار گرفتند. این حملات با تلفات سنگینی همراه بود و از جمله دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اعلام کرد که دست‌کم ۱۸ تن از کشته‌شدگان نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بوده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ گرچه اسرائیل در مورد این حملات سکوت اختیار کرد و مسئولیت آن را نپذیرفت، اما رسانه‌های داخلی سوریه احتمال دادند که اسرائیل عامل آن باشد. مقام‌های جمهوری اسلامی اما سخنانی متناقض در مورد تلفات حملات موشکی گفتند.