نتانیاهو: بازگشت به رویکردهای گذشته با جمهوری اسلامی اشتباه است

0
78

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است بازگشت به رویکردهای معمول گذشته با رژیم جمهوری اسلامی اشتباه خواهد بود. او افزود اسرائیل در برابر رویکردهایی به روال گذشته در مورد مناقشه هسته‌ای با رژیم جمهوری اسلامی مقاومت خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۲۳ آذر (۱۳ دسامبر) در کنفرانس خبری مشترک با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گفت: “بازگشت به روال معمول گذشته با رژیم جمهوری اسلامی” خطا خواهد بود.

نتانیاهو از مقاومت اسرائیل در برابر پیش گرفتن رویکردهای معمول گذشته در مورد مناقشه بین‌المللی هسته‌ای با رژیم جمهوری اسلامی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نظر می‌آید این تفسیر نتانیاهو از آینده مذاکره با رژیم جمهوری اسلامی، خطاب به جو بایدن باشد که گفته بود آمریکا آماده است به توافق برجام بازگردد.

تلاش‌های نتانیاهو در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما برای جلوگیری از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ به جایی نرسید. در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود که اسرائیل از خروج آمریکا از توافق برجام استقبال کرد.

از نظر مقامات اسرائیل، توافق برجام مانع از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و برنامه موشکی این کشور نشده است.

نتانیاهو روز یکشنبه در کنفرانس خبری افزود: «تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی کشورهای همجوار خود را تهدید می‌کند، تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی به نابودی اسرائیل فرامی‌خواند، تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی سازمان‌های تروریستی منطقه و جهان را با پول و سلاح تأمین می‌کند، تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی همچنان به دنبال سلاح اتمی است، آنگاه دیگر نباید طبق روال معمول رفتار کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما باید متحد شویم تا مانع از این تهدید بزرگ صلح جهانی گردیم.»

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی جو بایدن چند روز پس از اعلام مناسبات دیپلماتیک میان اسرائیل و مراکش وارد اسرائیل شد.

دویچه وله نوشت؛ اوبراین گفت فشارهای دولت ترامپ بر رژیم جمهوری اسلامی موفق بوده‌اند. او افزود توافق‌هایی که میان اسرائیل و کشورهای عربی صورت گرفته نیز به تحکیم صلح در منطقه کمک خواهد رساند.