نتانیاهو: بازگشت به برجام یک کابوس است

0
39

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، بازگشت به برجام را یک اشتباه مهلک دانست که کشورهای منطقه را به سوی رقابتی تسلیحاتی، سوق خواهد داد.

سخنگوی نتانیاهو به نقل از او در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «اگر ما به سادگی به برجام برگردیم، بسیاری از کشورهای دیگر پیرامون خاورمیانه برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای سوق داده خواهند شد که این یک کابوس و اشتباهی مهلک است که نباید اتفاق بیفتد.»

سیاست فشار حداکثری

نتانیاهو همچنین از سیاست فشار حداکثری اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا علیه رژیم جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته، تمجید کرد و خاطرنشان نمود که این رویه و سیاست، باید ادامه یابد تا از ادامه اعمال تجاوزکارانه و تروریسم از سوی مقامات رژیم جمهوری اسلامی در سراسر منطقه و همچنین برخوداری رژیم جمهوری اسلامی از زرادخانه هسته‌ای جلوگیری شود.

او گفت: «خزانه‌داری آمریکا در اعمال و اجرای تحریم‌ها علیه رژیم جمهوری اسلامی، نقش مهمی ایفا کرده ‌است.»

تحریم‌های ترامپ

شایان ذکر است که از سال 2018، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، به شکل یک جانبه از توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015 خارج شد و اعمال تحریم‌ها در تمامی سطوح علیه رژیم جمهوری اسلامی را آغاز کرد.

پاسخ رژیم جمهوری اسلامی به این تحریم‌ها، افزایش درصد غنی سازی اورانیوم بود که این کار، نقض تعهدات برجامی است که کشورهای اروپایی هنوز به آن پایبند هستند.

به گفته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم جمهوری اسلامی، چند روز پیش رژیم جمهوری اسلامی آغاز تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی را اعلام کرد.

در حالی که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، خاطرنشان ساخت که «دستیابی رژیم جمهوری اسلامی به این سطح از غنی‌سازی، نظام رژیم جمهوری اسلامی را به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر خواهد کرد.»

العربیه نوشت؛ رژیم جمهوری اسلامی پنج‌شنبه 7 ژانویه، تهدیدهای خود را برای بالا بردن سطح غنی‌سازی تجدید کرد و کمالوندی گفت که کشورش «به سادگی قادر به غنی سازی 90 درصدی اورانیوم است.»