نتانیاهو: اگر نتوانیم جلوی حماس را بگیریم، نابودش می‌کنیم

0
112

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه 19 می 2021 گفت که هدف از بمباران هوایی گسترده نوار غزه است که اگر اسرائیل نتواند جنبش حماس را متوقف کند، «نابودی» این جنبش را دنبال کند.

او در یک نشست خبری گفت: «در برخورد با حماس (حماس یک سازمان اسلام‌گرای سیاسی-نظامی فلسطینی است. این سازمان در سال ۱۹۸۷ به رهبری عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شده و هدف خود را «آزادی تمامی خاک فلسطین» اعلام کرده‌است.)تنها دو گزینه وجود دارد. یا اینکه آنها را نابود کرد و این یک گزینه روی میز است و یا اینکه جلوی آنها را گرفت و ما هم در حال حاضر در پی تحقق این امر هستیم.»

نتانیاهو در نشستی با حضور سفرای کشورهای خارجی در تل‌آویو گفت: «باید بگویم که ما همه احتمالات را در نظر می‌گیریم.»

او توضیح داد که کشورش در حال جنگ با نیروهای تندروی است و «هیچ گزینه‌ای غیر از عقب راندن این گروه‌های تروریستی ندارد.»

او در اشاره به جنبش حماس و جهاد اسلامی گفت که این دو گروه در زیر زمین غزه و در میان منازل مسکونی تسلیحات خود را انبار کرده و شهروندان غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی به کار گرفته‌اند.

العربیه نوشت؛ به گفته نخست‌وزیر اسرائیل حماس و جهاد اسلامی تا کنون 4 هزار موشک به سوی این کشور شلیک کرده‌اند و نیروهای اسرائیلی به محافظت از شهرها در مقابل این موشک‌ها ادامه می‌دهند. او همچنین در اشاره به کشته‌ها و ویرانی‌های ناشی از جنگ گفت: «هیچ ارتشی در دنیا نمی‌تواند مانع ضررهای جانبی شود.»
گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل هم حماس را به استفاده از قدس برای تحقق منافع سیاسی به کار می‌گیرد. او گفت که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند و در کنار این کشور می‌ایستد و اسرائیل نامه‌ای از دولت جو بایدن دریافت کرده که در آن به همبستگی آمریکا با اسرائیل در مبارزه با تروریسم تاکیده شده است.
پیشتر ژوزف بوریل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفته بود که این اتحادیه فرستاده جدیدی به خاورمیانه می‌فرستد.

بوریل در یک نشست خبری در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل و پس از نشست فوری وزرای امور خارجه این اتحادیه گفت: «از اسرائیل حمایت می‌کنیم و پرتاب موشک از سوی حماس را محکوم می‌کنیم.»

او افزود: «اولویت اول متوقف کردن درگیری و رساندن کمک به فلسطینی‌هاست … نیاز داریم به یک راه‌حل حقیقی برای تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برسیم.»