نبود توجیه غیرنظامی برای اقدامات جمهوری اسلامی در گسترش فعالیت‌ هسته‌ای

0
340

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در جلسه شورای حکام درباره وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه غیر از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، مورد حمایت کشورهای مونته‌نگرو، آلبانی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سن مارینو نیز قرار گرفته است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از روز گذشته در وین آغاز شد و موضوع فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز در دستور کار است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که «به‌عنوان یک اولویت کلیدی امنیتی، اتحادیه اروپا به فعالیت دیپلماتیک و سیاسی برای بازگرداندن اجرای محدودیت‌های لازم برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد تا مطمئن شود این کشور به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

این بیانیه تاکید کرده است که «خطر بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه در نتیجه اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی بیشتر شده است.»

این نهاد می‌گوید که همچنان به برجام متعهد است و اضافه می‌کند: «متاسفیم که جمهوری اسلامی تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است. بلکه برعکس این کشور همچنان به افزایش چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.»

یورونیوز نوشت؛ این نهاد از تمام کشورها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مصوب سال ۲۰۱۵ حمایت کنند.

این نهاد به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفیم که جمهوری اسلامی متن سازش ارائه شده در هشت اوت ۲۰۲۲ را نپذیرفته است و تحولات جدید، دستیابی به راه حل دیپلماتیک را به‌طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.»

اتحادیه اروپا می‌گوید به شدت نگران گزارش‌های پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی را مستند می‌کند.