نان لواش از سوی ارمنستان جهانی می‌شود

0
140

در راستای تلاش‌های رقابت جویانه برسر ثبت آثار و روش‌های به جا مانده از میراث غیرمادی کشورهای منطقه، پس ازاقدامات یکجانبه کشور آذربایجان، این بار ارمنستان می‌خواهد روش پخت نان لواش را به عنوان یک میراث معنوی متعلق به این کشور در فهرست میراث معنوی یونسکو قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری ارکای ارمنستان، به نقل از” آرو ساموئلیان” معاون وزیرفرهنگ این کشور، نان نرم و صاف لواش، به عنوان میراث غیرمادی این کشور معرفی شده و احتمال دارد در فهرست میراث جهانی یونسکو معرفی شود.

نان لواش که نوعی نان تخت و صاف است، نه تنها در ارمنستان که تقریبا در تمام کشورهای منطقه از ایران گرفته تا ترکیه و آذربایجان و کشورهای عربی رواج دارد و اهمیت آن بیش از هرچیز درماندگاری آن به مدت یک سال است که درگذشته اهمیت بسیار داشت.

طبق همین گزارش وی با اعلام این که درخواست نهایی شده افزود: «پخت نان لواش به طور چشمگیری یکی از سنت‌های غذایی و میراث فرهنگی مردم ارمنستان اکنون آماده شده و به زودی به مقامات رسمی در یونسکو تحویل داده می‌شود.»

“ساموئلیان” یادآور شد که درخواست ارمنستان در دسامبر 2014 در نشست کمیته کارشناسان یونسکو در پاریس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش داد؛ فهرست میراث معنوی یونسکو شامل موزیک دودوک ارمنستان و نمادهایی از صنایع دستی مورد استفاده در این کشور و نیز حماسه “دیوید ساسون ” که حماسه ارمنی وداستان مقاومت مردم یک شهر تاریخی به نام ساسون در ترکیه کنونی است که دربرابر سلطه عرب‌ها رخ داد. کشور ارمنستان برسرثبت غذای دلمه نیز تلاش‌های گسترده‌ای دررقابت با کشور آذربایجان دارد.