نامه ۶۰۰ تن از دراویش گنابادی استان لرستان به حسن روحانی در حمایت از وکلای زندانی

0
272

در پی موج جدید اعمال فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین، دراویش استان لرستان طی نامه‌ای به حسن روحانی خواستار رسیدگی فوری به وضعیت دراویش زندانی شدند.

امضا کنندگان این نامه با بیان ظلم و ستمی که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بر دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی رفته است، به وقایعی چون تخریب حسینیه‌های این سلسله عرفانی در شهرهای قم و اصفهان و بروجرد و اعمال فشار بر پیروان این طریقت از طریق اخراج از ادارات و بازداشت و حبس غیرقانونی ایشان اشاره کرده و از رییس جمهور خواسته‌اند به این گونه رفتارهای غیرقانونی خاتمه داده و هر چه سریع‌تر به وضعیت قضایی و درمانی دراویش محبوس در زندان‌های عادل‌آباد شیراز و اوین تهران رسیدگی کند.

یادآور می‌شود پیش از این ۳۵۰ نفر از دراویش گنابادی ساکن استان خوزستان نیز با ارسال نامه‌ای به آقای روحانی خواستار پایان دادن به ظلم و اجحاف دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر دراویش شده بودند.

متن کامل این نامه که در اختیار مجذوبان نور قرار گرفته به شرح زیر است:

هو

۱۲۱

«وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُهُ اِنَّ اللهَ لَقَویٌ عزیزٌ»

«من اصبح لایهتم بامورالمسلمین فلیس منهم و من سمع منادیاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم»

پیامبر گرامی (ص)

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

با تقدیم سلام و عرض ادب و احترام،

اینجانبان دراویش سلسله نعمت الهی گنابادی ساکن شهرستان خرم آباد استان لرستان نسبت به نقض گسترده و هدایت شدهٔ حقوق شهروندی خود و سایر برادران و خواهران ایمانی در سراسر کشور و به ویژه برادرانمان که در زندان‌های اوین و عادل آباد شیراز در حبس و تحت شرایط سخت و دشواری به سر می‌برند، قویاً اعتراض داریم و مداخله فوری و مؤثر جنابعالی را به عنوان رئیس جمهوری اسلامی در مقابله با این تعرضات و تضییعات خواستاریم. یادآوری می‌نماید مطابق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئیس جمهوری پس از مقام رهبری عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد. همچنین مطابق اصل ۱۲۱ قانون مذکور رئیس جمهوری سوگند یاد می‌نماید که خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور و ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کند.

با روی کار آمدن دولت نهم حملات همه جانبه علیه دراویش این سلسله به صورت سیستماتیک و با حمایت‌های پنهان و آشکار نیروهای امنیتی، با تخریب حسینیهٔ شریعت در شهرستان قم آغاز و به دستگیری‌های ده‌ها نفری و ضرب و شتم و بازداشت گسترده دراویشی که فقط برای عبادت و انجام مراسم مذهبی خود در حسینیه بودند و این را از حقوق اساسی خود می‌دانستند- و می‌دانند- آغاز شد. دراویشی که بدون ایجاد کمترین مزاحمتی، در داخل حسینیهٔ خود به نشانهٔ اعتراض به تصمیم غیر قانونی و غیر شرعی تخریب حسینیه‌شان تجمع کرده بودند و تنها خواسته‌شان رعایت قانون و حرمت اماکن مذهبی و مقدس برای مسلمانان در نظام اسلامی ایران بود. اما به جای شنیدن صدای آن‌ها و تسلیم در مقابل حق، آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و مکان مقدسشان را بر سرشان خراب کردند و در آتش جهل خود سوزاندند و بعد به جای متجاوزان، قربانیان را روانهٔ زندان کردند و اذیت و آزار‌ها به صورت دیگری ادامه یافت.

براساس اصل ۱۲ قانون اساسی مذهب رسمی کشور، جعفری اثنی عشری است و پیروان سایر مذاهب اسلامی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی آزادند و در اصل ۱۳ نیز همین حقوق برای پیروان اقلیت‌های دینی شناخته شده، در قانون اساسی مورد قبول قرار گرفته است.

حال چگونه جهانیان به رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در کشورمان باور خواهند کرد در حالی که دراویش سلسله نعمت الهی گنابادی که پیروان مذهب رسمی کشور یعنی جعفری اثنی عشری‌اند برای انجام مراسم مذهبی خود در حسینیه‌هایشان مورد تعرض و آزار و اذیت قرار می‌گیرند و مکان‌های مذهبیشان تخریب می‌شود و به عقاید و مقدسات آن‌ها اهانت می‌گردد؟! البته تعرض و تجاوز علیه حقوق دراویش این سلسله بسیار گسترده‌تر از واقعهٔ تخریب و به آتش کشیدن حسینیهٔ قم و سوزاندن کتب مذهبی موجود در آن بوده است. علاوه بر محدودیت‌هایی همچون عدم استخدام در ادارات دولتی، اخراج از ادارات و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، ابطال پروانهٔ وکالت وکلای آن‌ها، محرومیت از تحصیل دراویش در مقاطع عالی دانشگاهی، جلوگیری از مسافرت‌های بین شهری مشایخ این سلسله و جلوگیری از مسافرت قطب سلسله جلیله به زادگاه خود بیدخت خراسان و بازگرداندن اجباری ایشان از موطن خود به تهران، جلوگیری از دفن اموات در گورستان قدیمی مزار سلطانی، جلوگیری از نشر کتب عرفانی، اهانت و نشر اکاذیب علیه بزرگان سلسله و نشر و توزیع انواع CD و نوشته‌های کذب و ساختگی در قالب تشکیل کلاس‌هایی تحت عنوان عرفان‌های کاذب و شیطان پرستی و گنجاندن طریقت علوی مرتضوی نعمت الهی گنابادی در کنار عرفان‌های به اصطلاح کاذب و از این طریق القاء شبهه برای مخاطب بدون آنکه دراویش حق دفاع و روشنگری داشته باشند، در بایکوت خبری قرار دادن دراویش و جلوگیری از انتشار اخبار تجاوز و تعرض به حقوق آن‌ها، جلوگیری از عضویت دراویش در هیات مدیره نهادهای مدنی همچون کانون وکلای دادگستری، وارد کردن به‌تان آمریکایی و اسرائیلی بودن به دراویش، تحت فشار قرار دادن دراویش برای امضاء توبه نامه و ندامت نامه! تبدیل وضعیت استخدامی از رسمی به پیمانی و قراردادی، سلب صلاحیت گزینشی صرفا به اتهام درویشی و شرکت در مجالس درویشی! وچندین مورد ریز و درشت دیگر، تخریب حسینیه‌های بروجرد و اصفهان و ساختمان مسکونی و شخصی محل برگزاری مجالس عبادی در چرمهین اصفهان که بعضاً با تمام کتاب‌های مقدس و مذهبی در آتش جهل و عناد بی‌سبب متعصبان تحریک شده، به آتش کشیده شدند و متعاقب آن دستگیری‌های گسترده دراویش و تحمیل حبس‌های کوتاه مدت و بلندمدت به آن‌ها، از دیگر موارد نقض حقوق دراویش این سلسله می‌باشد.

حملهٔ گسترده و چند صد نفری جُهال و متعصبان مذهبی به تحریک یک روحانی جوان در شهرستان کوار به دراویش را باید به موارد بالا افزود. در این واقعه متجاوزان به حقوق دراویش که آن‌ها را مورد ضرب وشتم قرار دادند و اموالشان را تخریب و غارت کردند، تحت تعقیب قانونی قرار نگرفتند اما دراویش که قربانیان این تعرض بودند به اتهامات واهی امنیتی و حتی محاربه دستگیر و زندانی و به حبس و تبعید مادام العمر محکوم شدند. و بسیار تأثر برانگیز است که سناریوی متهم کردن قربانی به جای مرتکب جرم، قبلاً هم در وقایع تخریب و به آتش کشیدن حسینیه‌های قم و بروجرد به اجرا درآمده بود! ولی گویا گوشی برای شنیدن صدای اعتراض دراویش به نقض حقوقشان وجود نداشت و وقایع فاجعه بار گذشته باز هم تکرار شدند!

در این میان وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور که برای گریز از بایکوت خبری دراویش و رساندن صدای مظلومیت آن‌ها به گوش مسوولین نظام، توسط تعدادی از وکلای دراویش و دیگر پیروان این سلسله تأسیس شد، هم از تعرض در امان نماندند و وکیل و موکل هر دو با هم زندانی شدند.

چندین نفر از مدیران و دست اندرکاران سایت مجذوبان نور در منزل شخصیشان توسط نیروهای امنیتی دستگیر و تعدادی پس از حبس‌های چندین ماهه آزاد ولی تعداد ۷ نفر از آن‌ها کماکان در زندان اوین، گاهی در سلول‌های انفرادی که هیچ مبنای قانونی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد و گاهی در سایر بند‌ها به ویژه بند ۳۵۰ در بازداشت به سر می‌برند و در تمام طول حبس از حقوق اولیه هر زندانی محروم بوده‌اند به گونه‌ای که حال دو تن از آن‌ها به اسامی آقایان حمیدرضا مرادی سروستانی و مصطفی دانشجو به شدت وخیم است و قاضی پرونده آقای صلواتی علیرغم آنکه حق مداخله در امور زندانیان را پس از صدور حکم ندارد کماکان در امور زندانیان این پرونده مداخله و از اعزام به موقع آن‌ها به مراکز مجهز درمانی و تکمیل درمان زندانیان بیمار، جلوگیری می‌نماید. البته باخبر شدیم که چند روز پیش این دو زندانی عقیدتی به بیمارستان قلب تهران اعزام شده‌اند ولی تجارب گذشته از رویکرد قاضی مذکور نسبت به زندانیان سیاسی و عقیدتی، این اطمینان را ایجاد نمی‌کند که تا درمان کامل وبهبودی آن‌ها این وضعیت ادامه داشته باشد.

البته همین مشکلات گریبان دیگر برادرانمان را در زندان عادل آباد شیراز، که تنها جرمشان درویشی و دفاع از حقوق دراویش و انعکاس اخبار ظلم است، تحت عناوین ساختگی و تکراری همچون اقدام علیه امنیت کشور، توهین به مقام معظم رهبری، نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام و… گرفته است.

فلذا از جنابعالی به عنوان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مصرانه خواستاریم هر چه سریع‌تر با تعیین کارگروهی برای بررسی دلایل و انگیزه‌های نقض گسترده و همه جانبه حقوق دراویش این سلسله و شناختن عاملین و مسببین این حملات ناعادلانه، غیر منطقی، غیر شرعی و خلاف قانون، دستور مقتضی صادر تا متجاوزان و مقصرین، به دستگاه قضایی معرفی و ضمن برخورد قانونی با این ناقضان حقوق مردم، جبران خسارات وارد شده و اعادهٔ حقوق تضییع شده به عمل آید و ایجاد امنیت در تمام زمینه‌ها برای دراویش و رعایت کامل حقوق شهروندی در کنار ملت بزرگ ایران، صورت گیرد.

یاد آوری می‌نمایدکه یکی از شعارهای انتخاباتی شما «رعایت حقوق شهروندی» بودو ما دراویش این سلسله همراه و همدل با ملت بزرگ ایران، شعارهای انتخاباتی شما را محمول بر صدق و صحت تلقی کردیم. سوابق درخشان شما که در تمام مسیر زندگی اجتماعی و سیاسیتان مشی اعتدال در آن واضح و نمایان است وملبس بودنتان به لباس روحانیت وحرمت این لباس و دارا بودن کسوت شریف وکالت که به دفاع از حق سوگند خورده وهمچون دیگر وکلای دادگستری شرافت خود را وثیقه سوگندتان قرار داده‌اید، همه قرائنی بودند که موجب تقویت حس اطمینان و اعتماد به شما وامید به تحقق شعار‌هایتان می‌شد، لذا به آنچه گفتید رأی مثبت دادیم واکنون منتظریم تا ببینیم آنچه را که شنیدیم.

اما موضوعی که مداخله سریع جنابعالی در آن بسیار ضروری و حیاتی است پرداختن به نقض حقوق زندانیان دراویش (وکلا و مدیران سایت مجذوبان نور و مدافعان حقوق دراویش) در زندان‌های اوین و شیراز و به طور اخص تداوم درمان دو تن از آن‌ها به اسامی آقایان حمیدرضا مرادی سروستانی و مصطفی دانشجو تا بهبودی کامل ایشان در مراکز درمانی مجهزمی باشد.

در خاتمه جمله‌ای از دزموند تونو رهبر مذهبی نهضت ضد آپارتاید آفریقای جنوبی را می‌آوریم و از خدای قادر متعال موفقیت و سربلندی شما و دولت تدبیر و امید وهمهٔ کسانی راکه برای آسایش ورفاه مردم بزرگ ایران وبرخورداری آن‌ها از حقوق ذاتی انسانی و برابر با هر‌نژاد و مذهب و تفکری تلاش می‌کنند مسئلت می‌نمائیم.

«اگر در بی‌عدالتی‌ها بی‌طرف هستید بدانید که طرف ستمگر را گرفته‌اید.»

با احترام

دراویش سلسله نعمت الهی گنابادی شهرستان خرم آباد لرستان

مقاله قبلیاعلام همبستگی دراویش کشور با دراویش زندانی
مقاله بعدیکمپین اعلام همبستگی دراویش گنابادی سراسر ایران با دراویش زندانی
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...