نامه ۲۵ فعال ایرانی: نسرین ستوده باید بدون قید‌وشرط آزاد شود

0
200

جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی ایران در نامه‌ای اعتراض خود نسبت به بازداشت نسرین ستوده، وکیل سرشناس دادگستری ایران را اعلام کردند. آنها تأکید کرده‌اند که بازداشت ستوده “غیر قانونی” است.

۲۵ تن از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی داخل و خارج از ایران در نامه‌‌ای اعتراضی بازداشت نسرین ستوده، وکیل نام‌آشنای دادگستری ایران را “غیر قانونی” خوانده و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر او شده‌اند.

در این نامه که عنوان آن “نسرین ستوده تنها نیست” است تأکید می‌شود که ستوده بدون اطلاع قبلی بازداشت شده بدون این که دلیل این بازداشت به او تفهیم شود.

رضا خندان‌، همسر نسرین ستوده تأکید کرد به همسرش گفته‌اند، “بابت حکم ۵ سال محکومیت” خود بازداشت شده اما او در تماسی از زندان گفته است که علت بازداشت به عهده گرفتن وکالت چند معترض به حجاب اجباری در خیابان انقلاب (دختران خیابان انقلاب) بوده است.

در نامه ۲۵ فعال ایرانی آمده است که نسرین ستوده حامی حقوق و مطالبات معترضان دی ماه ۱۳۹۶ ایران است و اعتراض را حق مدنی همه شهروندان می‌داند. او از برپایی “یک نظام سکولار و دموکراتیک” و رفراندوم آزاد دفاع می‌کند و معتقد است که “جمهوری اسلامی اصلاح‌پذیر نیست.”

نویسندگان این نامه با اشاره به مخالفت نسرین ستوده با حجاب اجباری نوشته‌اند که همین مخالفت باعث شده که او وکالت برخی از “زنانی که در برابر قانون ظالمانه حجاب اجباری” در خیابان انقلاب اقدام به نافرمانی مدنی کردند را بر عهده بگیرد.

طبق این نامه، ستوده “مخالف تعیین وکیل حکومتی برای فعالان و متهمان سیاسی است و آن را در تعارض ذاتی با اصول دادرسی عادلانه، حق انتخاب وکیل و حق دفاع متهم می‌داند.”

در این نامه از مطالبات و تلاش‌های ستوده حمایت و با او اعلام همراهی شده است. در این نامه همچنین آمده است: «زندانی کردن او به عنوان یک وکیل شجاع، متعهد و مردمی باعث خاموش شدن و فراموش شدن این مطالبات نخواهد شد.»

به گزارش دویچه وله؛ در این نامه نوشته شده است: «ما امضاکنندگان این نامه از تمامی این مطالبات و تلاش‌های نسرین ستوده حمایت می‌کنیم و خود را با او همراه می‌دانیم. این مطالبات بخش بزرگی از مردم ایران است و ما برای تحقق آن‌ها در کنار نسرین ستوده هستیم و از تمامی انسان‌های آزادیخواه جهان هم دعوت می‌کنیم که از او و مطالباتش حمایت کنند.»

امضاکنندگان نامه

این نامه امضای ۲۵ چهره نام‌آشنا را دارد که عبارتند از : اکبر امینی‌ارمکی، مهران براتی، سحر بهشتی، جعفر پناهی، گیتی پورفاضل ، نیره توحیدی، علیرضا جباری، کوروش زعیم، محسن سازگارا، محمد سیف‌زاده ، حسن شریعتمداری، قاسم شعله‌سعدی، پرویز صیاد، شیرین عبادی، گوهر عشقی، کاظم علمداری، مهرانگیز کار، کاظم کردوانی، فریده مرادخانی، محمد مظفری، کیومرث مظفری، عبدالحميد معصومی‌تهرانی، محمد ملکی، حسن نایب‌‌هاشم و محمد نوری‌زاد.