نامه ۲۰۰۰ پژوهشگر حقوق بشر از شش دانشگاه جهان به صادق لاریجانی: نگران وضعیت حسین نورانی‌نژاد هستیم

0
131

بیش از ۲ هزار نفر از پژوهشگران حقوق بشر شش کشور خواهان آزادی حسین نورانی نژاد شدند.

نمایندگان انجمن بین المللی پژوهشگران و حقوق بشر در شش کشور که دارای بیش از ۲ هزار عضو است، در نامه ای به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه خواستار برخورداری حسین نورانی نژاد مشاور سید محمد خاتمی و فعال حقوق بشر از امکان آزادی مشروط شدند.

در این نامه با تاکید بر این که ما بر این باوریم که آقای نورانی‌نژاد تنها به خاطر عقاید و فعالیتهای مسالمت‌آمیز و حقوق بشری‌ خود در زندان به سر می برد، آمده است: ما مطلع هستیم که آقای نورانی نژاد در شرایطی بسیار دشوار در بند ۸ زندان اوین دوران حبس خود را می گذرانند. شرایطی که سلامت ایشان را به جهت نبود بهداشت کافی‌ و شرایط ناسالم زیستی‌ به خطر انداخته است.

طبق گزارشات رسیده اسکان بیش از ظرفیت زندانیان در بند مربوطه و ازدحام بیش از حد، تهدیدی برای سلامت زندانیان این بند از جمله آقای نورانی نژاد است؛ به ویژه اینکه او به بیماری آسم مبتلاست. از این رو ما نسبت به نقض حقوق انسانی‌ آقای نورانی نژاد و همچنین کرامت انسانی‌ او نگرانیم؛ آن‌هم در شرایطی که سلامت جسمانی‌ و روحی‌ وی مورد تهدید است.

به گزارش کلمه؛ متن کامل نامه در پی می آید:
ریاست محترم قوه قضاییه ایران
جناب آقای آیت الله صادق لاریجانی،

با سلام و احترام

ما امضا کنندگان این نامه، ازاعضای انجمن بین المللی پژوهشگران وحقوق بشر، بدین‌وسیله نگرانی عمیق خود را نسبت به بازداشت و شرایط حبس آقای حسین نورانی‌نژاد٬ فعال برجسته حقوق بشر، به استحضار حضرت‌عالی می‌رسانیم.

ما نماینده ، انجمن فارغ التحصیلان رشته حقوق‌بشر و دمکراتیزاسیون از شش دانشگاه هستیم که بیش از دو هزار پژوهشگر، مدافع و فعال حقوق بشر در آن عضویت دارند. آقای حسین نورانی نژاد فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بشر و دمکراتیزاسیون ازدانشکده هنر و علوم اجتماعی دانشگاه سیدنی استرالیا است. دانشگاه سیدنی به همراه پنج دانشگاه دیگر از برگزار کنندگان این رشته در منطقه آسیا پاسیفیک هستند.

ما بر این باوریم که آقای نورانی‌نژاد تنها به خاطر عقاید و فعالیتهای مسالمت‌آمیز و حقوق بشری‌ خود در زندان به سر می برد. او در تاریخ اول اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت ۵۶ روز در زندان موقت به سر برد. حسین نورانی‌نژاد در دی‌ماه گذشته به جرم تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. ما معتقدیم تعقیب قضایی و حکم زندان آقای نورانی‌نژاد ناقض ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی است که در آن‌ بر حق آزادی بیان تاکید شده است. این عهدنامه ای‌ ا‌ست که ایران نیز آن‌ را امضا کرده و به رسمیت می شناسد. ما مطلع هستیم که آقای نورانی نژاد در شرایطی بسیار دشوار در بند ۸ زندان اوین دوران حبس خود را می گذرانند. شرایطی که سلامت ایشان را به جهت نبود بهداشت کافی‌ و شرایط ناسالم زیستی‌ به خطر انداخته است. طبق گزارشات رسیده اسکان بیش از ظرفیت زندانیان در بند مربوطه و ازدحام بیش از حد، تهدیدی برای سلامت زندانیان این بند از جمله آقای نورانی نژاد است؛ به ویژه اینکه او به بیماری آسم مبتلاست. از این رو ما نسبت به نقض حقوق انسانی‌ آقای نورانی نژاد و همچنین کرامت انسانی‌ او نگرانیم؛ آن‌هم در شرایطی که سلامت جسمانی‌ و روحی‌ وی مورد تهدید است. این شرایط نقض کننده ماده ۳۹ قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران است که در آن‌ بر حفظ کرامت انسانی‌ فرد زندانی تاکید شده است. مشابه این حق در ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی- سیاسی نیز با تاکید بر حق امنیت فرد تصریح شده است.

احتراماً از جنابعالی تقاضا داریم که شرایط استفاده از آزادی مشروط برای آقای نورانی نژاد فراهم شود. مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران این حق شامل کسانی‌ می‌شود که یک سوم از حکم زندان را گذرانده و رفتار شایسته آنها در طول دوران حبس محرز شده باشد. ما همچنین از شما تقاضا داریم که از بهبود شرایط این بند اطمینان حاصل کنید. به ویژه انتظار می رود که به اصل تفکیک زندانیان توجه شود. اصلی که هم در قوانین ایران و هم در قوانین بین المللی از جمله در قوانین سازمان ملل متحد در بحث حداقل استانداردهای لازم در رفتار با زندانیان، نسبت به رعایت آن تاکید شده است.

ما از شما تقاضا داریم که بر اساس قوانین بین المللی و قوانین ایران در خصوص جاری شدن عدالت در مورد آقای نورانی نژاد اطمینان حاصل نمایید.

با احترام