نامه مادر زندانی عقیدتی فرهاد میثمی به شعبه هفتم دادسرای زندان اوین در اعتراض به آزار و اذیت‌های تلفنی

0
165

رضا خندان گفت مادر فرهاد میثمی فعال مدنی صبح دوشنبه ۲۲ مردادماه نامه‌ای را برای پیگیری آزار و اذیت‌های مشکوک و پخش صدای کتک خوردن و اعتراف‌گیری فرزندش در تماس‌های شبانه به او در شعبه هفتم دادسرای زندان اوین تحویل داده و خواستار پیگیری مسوولان شده است.

به گفته رضا خندان، افرادی شب چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه دو بار  (یک بار ساعت ۱۱ شب و یک بار حوالی چهار صبح) با خانه مادر فرهاد میثمی که زنی سالخورده و بیمار است تماس می‌گیرند و صدای کتک‌کاری و اعتراف‌گیری فرزندش را پخش می‌کنند. پیش از این نیز او مواجه با تماس‌های مشکوکی حاوی توهین به او و یا قطع تلفن پس از سکوت چند دقیقه‌ای مواجه بوده است.

به گفته رضا خندان همسر نسرین ستوده، مادر فرهاد میثمی به همراه وکیلش آرش کیخسروی صبح ۲۲ مرداد ماه به دادسرای زندان اوین رفته‌اند. با این حال از آن‌جا که بازداشت‌شدگان با اتهامات امنیتی قادر به در اختیار گرفت وکیل در مرحله بازجویی نیستند، وکیل انتخابی او را نپذیرفته‌اند: «فقط مادر آقای میثمی نامه‌ای مبنی بر نگرانی از وضعیت فرزندش در بند ۲۰۹ زندان اوین به شعبه هفتم دادسرا تحویل داده و خواسته تا اجازه صحبت با فرزندش را به او بدهند تا واقعیت را از خودش بشنود که آیا او تحت شکنجه و اعتراف قرار گرفته است یا نه.»

رضا خندان درباره واکنش قاضی که نامه مادر فرهاد میثمی را گرفته است گفت: «قاضی به او گفته این کار دوستان فرهاد بوده و کار ماموران نیست. اما من نمی‌دانم قاضی چطور می‌دانسته کار دوستان فرهاد است و اساسا چرا آنها این دوستانی که مزاحمت ایجاد کرده‌اند را بازداشت نکرده‌اند.»

آقای خندان گفت: «ما مطمئن نیستیم که صدای خود فرهاد بوده، شاید خواستند این طور القا کنند. شاید فرهاد وقتی بیرون بیاید بگوید من اصلا اعتراف نکردم و من را اصلا کتک نزده‌اند. اما سوال مهم این است که ساختن این شرایط برای مادری که سالخورده و تنهاست چرا و با چه هدفی صورت می‌گیرد. اگر دوستانی آن شب آنجا نبودند ممکن بود خدای نکرده بلای سر این زن در تنهایی بیاید و هیچ‌کس هم علت واقعی‌اش را متوجه نمی‌شد. این زن پس از این تماس‌ها دچار گرفتگی عضلانی شده است.»

به گفته رضا خندان، آنها پس از این تماس متوجه شدند در روزهای قبل‌تر نیز مادر فرهاد میثمی با مزاحمت‌های تلفنی مواجه بوده است:  «تماس می‌گرفته‌اند و گوشی را قطع می‌کردند یا به این زن توهین می‌کردند. اما پخش صدای اعتراف و کتک‌کاری اولین بار بوده که شب ۱۷ مرداد اتفاق می‌افتد.»

رضا خندان در صفحه فیسبوک خود در تاریخ شنبه ۲۰ مرداد ماه خبر آزار رساندن به مادر فرهاد میثمی از طریق پخش صدای کتک‌کاری او از تلفن را منتشر کرد. او نوشت: «فرهاد میثمی با حکم شعبه دوم دادسرای زندان اوین بازداشت و تحویل وزارت اطلاعات شده است. مسوولیت هر اتفاقی برای آقای میثمی و مادر سالخورده‌ی ایشان، هم با قوه قضاییه است و هم دولت که مسوول مستقیم وزارت اطلاعات.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ آقای خندان درباره تماس‌های که منجر به بدی حال مادر فرهاد میثمی شده، نوشت: «در این بین ماموران بازی کثیف و غیرانسانی را به راه انداخته‌اند. دست کم دوبار ساعت ۱۱ شب و حوالی ۴ صبح چهارشنبه ۱۷ مرداد، تلفن مادر سالخورده، بیمار و تنهای فرهاد میثمی را گرفته و صدای کتک‌کاری و اعتراف‌گیری از فرزندش پخش کرده‌اند. در اولین تماس، اگر نبودند دوستانی که پیش ایشان بودند چه بسا ما اکنون با یک فاجعه‌ی دیگری مواجه بودیم و هیچ کس نمی‌توانست علت را بفهمد. مادر آقای میثمی از شدت نگرانی و وحشت دچار گرفتگی عضلانی می‌شود و ساعت‌ها تلاش دوستان او را به شرایط عادی بر می‌گرداند.»