نامه دو سناتور ارشد به باراک اوباما درباره نظارت بر توافق با ایران

0
159

باب کروکر سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی و بن کاردین سناتور دموکرات از ایالت مریلند و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، طرح هایی را برای ادامه نظارت بر توافق جامع هسته‌ای با ایران پیشنهاد کرده‌اند.

در این نامه که متن آن روز عصر روز پنجشنبه منتشر شد آمده است “در حالی که توافق با ایران (برجام) به روز اجرا نزدیک می‌شود، کمیته روابط خارجی سنا برنامه‌ای را برای تضمین کنترل و نظارت کنگره بر توافق و پیچیدگی‌های منطقه‌ای و بین المللی آن پیشنهاد خواهد کرد.”

این دو سناتور ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت باراک اوباما به تعهد خود برای ادامه تعامل با کنگره در این زمینه پایبند بماند و از رئیس جمهوری خواسته‌اند امکان دسترسی به مقام‌های دولتی – از جمله وزیران خارجه، انرژی و خزانه داری –که بتوانند در جلسات عمومی و خصوصی سنا توضیح دهند را فراهم کند.

انتظار می‌رود کمیته روابط خارجی سنا در ماه جاری میلادی (دسامبر) و در ماه ژانویه ۲۰۱۶ و پس از آن، جلساتی برای ارزیابی پایبندی ایران به توافق جامع هسته‌ای چهاردهم ژوئیه، حمایت تهران از فعالیت های تروریستی و برنامه موشکی آن برگزار کند.

به گفته سناتور کروکر و سناتور کاردین، هرچند امکان دارد که اجرای توافق در ضرب الاجل تعیین شده اتفاق نیافتد، اما دیگر تهدیدهای مربوط به رفتار و اقدامات ایران خارج از برجام، برای امنیت ملی ایالات متحده ارزش بحث و بررسی دارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ در نامه این دو عضو ارشد کنگره آمریکا همچنین گفته می‌شود که در پی اجرای برجام، کمیته روابط خارجی سنا بطور منظم جلسات محرمانه ای تشکیل خواهد داد که در آنها مجموعه کاملی از مسایل مرتبط به پایبندی ایران به توافق، و نیز حمایت از تروریسم و فعالیت های بی ثبات کننده تهران در منطقه بررسی خواهد شد.