نامه اعتراضی گروهی از نمایندگان آمریکا به جان کری در مورد ایران

0
171

گروهی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا، با ارسال نامه‌ای به وزیر امور خارجه این کشور، نسبت به نامه ارسالی از سوی وزارت خارجه آمریکا به محمدجواد ظریف اعتراض کردند.
به دنبال تصویب قانون ضرورت ویزا برای خارجیانی که به چهار کشور و از جمله ایران سفر کرده‌اند و قصد ورود به آمریکا را دارند، جان کری نامه ای را برای همتای ایرانی خود ارسال کرد که در آن اطمینان داده شده «دولت آمریکا از همه ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که این قانون، مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند».

در نامه خطاب به جان کری که حداقل ٢٠ تن از نمایندگان کنگره آنرا امضا کرده‌اند گفته شده است: «ما مخالفت شدید خود را با تعهد شما برای الغای مصوبه اصلاحی اخیر راجع به برنامه لغو روادید ابراز می‌داریم. این مصوبه مشخصاً در صدد بوده افرادی را که طی پنج سال گذشته به ایران سفرکرده اند مشمول این قانون قرار دهد».
نمایندگان در نامه خود می افزایند: هدف از تصویب این قانون، حفظ حقوق مشروع  داوطلبان سفر به ایالات متحده با استفاده از لغو روادید و همزمان اطمینان از این بوده است که وضعیت کسانی که ممکن است تهدیدی را متوجه امنیت ایالات متحده کنند قبل از سفر به این کشور کاملاً مورد بررسی قرار گیرد.

درمصوبۀ مجلس نمایندگان آمریکا تصریح شده است که دارندگان حق ورود بدون روادید به آمریکا چنانچه طی پنج سال گذشته به ٤ کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند باید برای ورود مجدد به آمریکا درخواست روادید ورود نمایند. دولت واشنگتن حکومت ایران را از حکومت‌های حامی تروریسم ارزیابی می کند.

امضا کنندگان نامه، خطاب به جان کری تأکید کرده اند، که قانون شامل سفر به کشوری می شود که بر اساس قوانین مصوبه در کنگره و مقررات دولت آمریکا «به عنوان کشوری شناخته شده که دولت آن مکرراً از اقدامات تروریسم بین‌المللی حمایت کرده است».
درنامه اعتراضی به جان کری همچنین آمده است: ازنظر ایالات متحده آمریکا، ایران همچنان «از دولت های اصلی حامی تروریسم» در جهان به شمار می رود.

درمصوبه قانونگذاران آمریکا که روز جمعه گذشته ٢٧ آذر/ ١٨دسامبر با امضای آن از سوی رئیس جمهوری قدرت اجرایی یافت، اتباع ٣٨ کشور عمدتاً اروپایی در صورتیکه طی ۵ سال پیش از تصویب این قانون، به ایران و چند کشور دیگر سفر کرده باشند، باید برای ورود مجدد به آمریکا روادید تقاضا نمایند در حالی که پیش از آن، از گرفتن ویزای آمریکا معاف بودند.

همانگونه که در خبرهای پیشین آمده بود دولت ایران با اعتراض به مصوبه قانونگذاران آمریکا اعلام داشته بود که اگر این مصوبه با “برجام” منافات داشته باشد، به کمیسیون نظارت بر اجرای “برجام” مراجعه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در این حال، خانم هیلاری کلینتون، محتمل ترین نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2017 آمریکا،  با حمایت از مصوبه مربوط به محدودیت ویزا گفت: من اعتقاد زیادی به کنترل مرزها دارم؛ ما باید امور امنیتی را درفرودگاه‌ها تشدید کنیم؛ ما باید درباره مرزهایمان سخت گیر باشیم؛ این همان چیزی است که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری پیگیری خواهم کرد.
هیلاری کلینتون افزوده است: من از اینکه کنگره این قانون را درباره محدودیت صدور ویزا تصویب کرد بسیار خوشحالم.