نامه اعتراضی نمایندگان پارلمان اروپا به روحانی درباره فعالان محیط زیست

0
207

۲۶ عضو پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط فعالان محیط‌زیست شدند. امضاکنندگان این نامه نگرانی شدید خود را نسبت به نقض حقوق این فعالان زندانی ابراز کرده‌اند.

دستگیری و زندان هشت نفر از فعالان محیط زیست در ایران باعث اعتراض شماری از نمایندگان پارلمان اروپا شده است. در همین رابطه ۲۶ نماینده پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری ایران درباره دستگیری و زندان فعالان محیط زیست در این کشور اعتراض کرد‌ه‌اند.

نامه سرگشاده نمایندگان پارلمان اروپا خطاب به روحانی، روز دوشنبه ششم اسفند (۲۵ فوریه) منتشر شده است. امضاکنندگان این نامه نسبت به دستگیری و زندان فعالان محیط زیست در ایران ابراز نگرانی شدید کرده و از دولت جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند این زندانیان را بی‌درنگ و بدون هرگونه قید و شرطی آزاد کند.

در این نامه  آمده است که هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه ظرف ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۸ بازداشت و زندانی شده‌اند. نویسندگان نامه با رجوع به اطلاعیه خانواده کاووس سیدامامی، به موضوع مرگ مشکوک او در زندان نیز اشاره کرده‌اند.

سیدامامی، استاد ایرانی-کانادایی دانشگاه در بهمن سال ۹۶ دو هفته پس از بازداشت در زندان جان سپرد. جمهوری اسلامی مدعی شده که سیدامامی در زندان دست به خودکشی زده است.

اتهامات بی‌اساس

در نامه ۲۶ نماینده پارلمان اروپا اتهامات وارده به فعالان محیط زیست بی‌اساس ارزیابی شده و تاکید شده است که مسئولان برای اثبات اتهام جاسوسی هیچ‌گونه مدرک قابل قبولی ارائه نکرده‌اند.

در نامه به صدور حکم “مفسد فی‌الارض” برای چهار نفر از متهمان این پرونده در ماه نوامبر سال گذشته میلادی اشاره شده است.

این اعضای پارلمان اروپا همچنین به محاکمه متهمان پرونده یاد شده در روز ۳۰ ژانویه در ایران اعتراض کرده‌اند. لازم به یادآوری است که این محاکمه پشت درهای بسته صورت گرفت.

آن دسته از نمایندگان پارلمان اروپا که نامه به حسن روحانی را امضا کرده‌اند، محاکمه یاد شده را نقض موازین حقوقی دانسته و خواستار محاکمه عادلانه و شفاف فعالان محیط زیست شده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ در این نامه در عین حال نسبت به شکنجه و بدرفتاری با فعالان محیط زیست در زندان ابراز نگرانی شدید شده است. در پایان این نامه از حسن روحانی درخواست شده است تا در مقام رئیس جمهور جمهوری اسلامیو همچنین رئیس شورای امنیت ملی همه تلاش خود را برای آزادی فوری این فعالان به کار بندد.