ناسا مریخکوپتر به سیاره سرخ می‌فرستد

0
126

اخیرا ناسا اعلام کرده است که یک هلیکوپتر کوچک را به مریخ خواهد فرستاد تا در این سیاره گشت بزند.

آژانس فضایی ناسا قصد دارد در سال 2020 یک هلیکوپتر خودران کوچک دو کیلوگرمی را در کنار ماموریت مریخ‌نورد خود به فضا بفرستد.

این پهپاد که به اندازه توپ سافتبال است، اولین دستگاه هوابردی است که در اتمسفر مریخ به پرواز درخواهد آمد؛ البته اگر باقی دستگاه‌های هوابردی را که مریخ‌نوردهای قبلی روی این سیاره فرود آوردند، حساب نکنیم.

ناسا برای طراحی یک دستگاه پرنده که بتواند در سیارات دیگر نیز کار کند با چالش‌های زیادی روبه‌رو برد. برای مثال می‌توان به اتمسفر رقیق سیاره سرخ و تاخیر در برقراری ارتباط بین مریخ‌نورد و مرکز کنترل روی سیاره زمین اشاره کرد.

اگر انتقال با سرعت نور انجام بگیرد، هنوز هم چند دقیقه زمان می‌برد تا دستور فرستاده شده به هلیکوپتر برسد بنابراین این پهپاد باید تاحدی خودران باشد. قرار است این پهپاد برای اولین بار چشم‌اندازی طولانی از سیاره سرخ را از دید یک پرنده برای دانمشندان و دستگاه‌های خودران دیگر به نمایش بگذارد.

در مریخ عملا اتمسفری وجود ندارد. فشار هوا بر سطح سیاره کمتر از زمانی است که یک هلیکوپتر در حداکثر ارتفاع سیاره ما پرواز می‌کند. این ربات پرنده کوچک نیاز دارد برای دو تیغه خود را سه هزار بار بر دقیقه بچرخاند تا قادر به تیک‌آف (صعود) شود. همچنین تعدادی باتری و سخت‌افزار سبک به این هلیکوپتر متصل است.

در ماه فوریه 2021، وقتی که این هلیکوپتر به مریخ می‌رسد، ماموریت‌های نظارتی آن شروع خواهد شد. در ابتدا این هلیکوپتر به دنبال مکانی مناسب برای فرود می‌گردد و در همین حال به دنبال نشانه‌هایی از حیات، سیاره سرخ را اسکن می‌کند.

همچنین این هلیکوپتر می‌تواند خطرات احتمالی را شناسایی کند که فضانوردان آینده را تهدید می‌کند. به گفته محققان، این هلیکوپتر می‌تواند به تحقیقات زمین‌شناسی که در حال حاضر توسط مریخ‌نوردهای زمینی انجام می‌شود نیز کمک کند.

به گزارش آنا از Futurism، ناسا امیدوار است این هلیکوپتر به خوبی عمل کند. قرار است این هلیکوپتر چند پرواز آزمایشی داشته باشد؛ اولین تست تنها 30 ثانیه طول خواهد کشید.