ناسا در فلوریدا سکوی پرتاب اجاره می‌دهد

0
169

سازمان ملی هوا-فضای آمریکا، ناسا، در پی اجاره یکی از سکوهای پرتاب موشک خود به بخش خصوصی است.

سکوی پرتاب ۳۹ ای که در پایگاه فضایی کندی در ایالت فلوریدا مستقر است، محل پرتاب شاتل آتلانتیس بوده است.از زمان توقف پرواز ناوگان شاتل های ناسا در سال ۲۰۱۱، این سکوی پرتاب عملا بدون استفاده بوده است. سکو ی ۳۹ ای یکی از دو واحد پرتابی است که در دهه ۱۹۶۰ در جریان تلاش ناسا برای اعزام فضانورد به کره ماه ساخته شدند. از زمان راه اندازی این سکو در سال ۱۹۶۷، ۹۰ پرتاب از روی آن انجام شده است.

ناسا قصد دارد این سکو را از پاییز امسال به مدت ۵ سال اجاره دهد. به گفته باب کابانا، مدیر پایگاه فضایی کندی، این سکو در برنامه های فضایی پیش روی ناسا مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

آقای کابانا گفت: “عمل به تعهداتمان برای فراهم کردن فعالیت های فضایی بخش خصوصی و اجازه به صنعت هوا-فضا برای استفاده از این سکو هم به نفع کشور و هم به نفع سازمان است.” یکی از مشتریان احتمالی ناسا، شرکت خصوصی فناوری های کاوش فضایی (Space Exploration Technologies) است که هم اکنون یک سکوی پرتاب را در یک پایگاه نیروی هوایی آمریکا اجاره کرده است.

این شرکت در حال برنامه ریزی برای پرتاب فضانوردان آمریکایی به مدار زمین است. ناسا اعلام کرده است که پس از توقف پرواز ناوگان شاتل های این سازمان، حدود ۱۵۰ واحد از تاسیسات آن در پایگاه فضایی فلوریدا اسقاط یا واگذار شده اند.