نارضایتی کنگره از پیشنهاد اوباما برای متوقف کردن تحریم های تازه علیه ایران

0
143

همزمان با تلاش جان کری برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره به عدم تصویب قطعنامه جدید علیه تهران، برخی از اعضای ارشد کنگره آمریکا روز پنجشنبه نارضایتی خود را نسبت به پیشنهاد باراک اوباما برای متوقف کردن اعمال تحریم های تازه علیه ایران ابراز کردند.

واکنش برخی از نمایندگان ارشد کنگره ماموریت دولت باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در تلاش برای ایجاد روابط حسنه با تهران را با دشواری های زیادی روبرو خواهد ساخت.

به گزارش رویترز، روز گذشته جو بایدن مشاور اوباما و جان کری وزیر خارجه این کشور و برخی دیگر از مسئولان کاخ سفید برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره به ساختمان ” کاپیتول هیل” مقر کنگره رفتند. اعضای دولت اوباما معتقدند که تصویب تحریم های تازه علیه ایران مذاکرات میان ایران و قدرت های بزرگ را به بن بست خواهد کشاند.

کری پیش از رفتن به کنگره در جمع خبرنگاران گفت: “اگر کنگره آمریکا به طور یک جانبه اقدام کند و تحریم های تازه ای را علیه ایران اعمال نماید، اعتماد بین ایران و قدرت های بزرگ از بین خواهد رفت و مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد.

کری افزود: “من از همه می خواهم که آرام باشند. وضع تحریم های جدید علیه رژیم تهران در شرایط کنونی اقدامی اشتباه است که می تواند پایان مذاکرات هسته ای تلقی شود”.

به گزارش رویترز برخی از قانونگذاران برجسته کنگره به این خبرگزاری گفتند که با سخنان کری قانع نشدند.

سناتور “کروکر” یکی از اعضای معروف حزب جمهوری خواهان در روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته است: “جلسه توجیهی کری رضایتبخش نبوده است”.

اما در عین حال این نماینده عضو حزب جمهوری خواه گفته است که او هنوز تصمیم قطعی در باره قبول یا رد پیشنهاد اوباما و کری نگرفته است.

به گزارش رویترز یکی از سخنگویان جلسه توجیهی کری با نمایندگان کنگره گفته است که سناتور رابرت منينديز که عضو حزب دمکرات و رئیس کمیته روابط خارجی و عضو هیئت بانکداری است، هنوز بر اعمال تحریم های تازه علیه ایران پافشاری می کند.

دولت باراک اوباما می خواهد تحریم ها علیه ایران را به صورت موقت متوقف کند تا نتایج مذاکرات مشخص شود و به دیپلمات های ایالات متحده و دیگر پنج قدرت جهان فرصت مذاکره با تهران داده شود.

کری خطاب به نمایندگان کنگره گفت: “ما، مجموعه 5+1، در برابر رژیم تهران متحد و منسجم عمل می کنیم، و همه این کشورها با پیشنهادی که به ایران دادیم موافق هستند، ما یک پیشنهاد قوی به رژیم تهران داده ایم که اگر پیشنهادی سخت و محکم نبود، تا حالا آن را پذیرفته بودند. من از شما می خواهم چند هفته فرصت بدهید. اگر مذاکرات پیشرفت نداشت، در آن صورت در مورد تشدید تحریمها تصمیم خواهیم گرفت. ما همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی را نیز بررسی خواهیم کرد”.

به گزارش العربیه؛ به وی افزود: “ما در حال مذاکره هستیم و اگر به صورت ناگهانی اعمال تحریم های تازه علیه ایران را تصویب کنیم حتی شرکای غربی ما نیز نسبت به حسن نیت ما برای ادامه مذاکره و گفتگوها شک و تردید خواهند کرد و دیگر به ما اعتماد نخواهند کرد”.