ناتالی پورتمن: هالیوود برای زنان نقش‌های بزرگ ندارد

0
233

در حالی که ناتالی پورتمن به زودی با فیلم «جکی» دیده خواهد شد و با این فیلم می‌تواند به دریافت یک اسکار دیگر امیدوار باشد، اما وی هالیوود را برای بی‌توجهی به زنان در نقش‌های بزرگ سرزنش کرد.

 ناتلی پورتمن در فیلم «جکی» ساخته پابلو لارین در نقش ژاکین کندی اندکی پس از ترور همسرش جان اف کندی رییس جمهوری اسبق آمریکا ظاهر شده است. این نقش که حداقل یک نامزدی اسکار برای وی به همراه خواهد داشت از نقش‌های نادری است که کمتر نصیب بازیگری می‌شود و همین هم موجب شده تا پورتمن هالیوود را برای خلق نکردن نقش‌های بزرگ برای زنان سرزنش کند.

این بازیگر ۳۵ ساله در گفتگو با مجله نیویورک می‌گوید: فیلم‌هایی با نقش‌های بزرگ برای زنان که بتواند حرفه آن‌ها را ارتقا دهد وجود ندارد.

پورتمن با بازی در نقش ژاکلین کندی، در نیمه قرن بیستم و فرهنگ آمریکای آن دوران قرار گرفته و باور دارد که موقعیت زنان سینمایی در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بهتر بود و فرصت‌های بیشتری وجود داشت. او می‌گوید با وجود این که در آن دوره جاذبه جنسی زنان مطرح بود، اما باز هم زنانی با شخصیت در نقطه مرکزی فیلم جای داشتند مثلا فیلم‌هایی مثل «سانست بلوار» بیلی وایلدر و «مارنی» آلفرد هیچکاک به زنان امکان کار کردن می‌دادند.

وی می‌افزاید: فکر می‌کنم فیلم‌ها بیشتر با تمرکز بر مردان سفیدپوست ساخته می‌شوند و بعد یک سری اتفاقات درباره زنان مختلف در فیلم می‌افتد.

پورتمن که سعی کرده نقش خودش را با تهیه فیلم نیز ارتقا دهد در اولین تجربه‌اش که تولید فیلم «جین یک تفنگ دارد» بود با شکست روبه روشد. این فیلم وسترن در باکس آفیس هیچ موفقیتی کسب نکرد و با مشکلات متعددی در تولید روبه رو شد و در نهایت پورتمن تایید کرد: من تهیه کننده نیستم و این استعداد را ندارم.

او با نخستین تجربه کارگردانی‌اش برای فیلم «قصه عشق و تاریکی» نقدهای مثبتی دریافت کرد و در حالی که سعی کرده تا در سال‌های اخیر از هالیوود فاصله بگیرد هنوز در جستجوی نقش‌های بزرگ برای زنان بوده است. او در فیلم بعدی‌اش در فیلمی درباره عدالت در دیوان عالی و در نقش یک وکیل ظاهر شده است. وی می‌گوید با وجود تبعیض علیه زنان در هالیوود باید چه کار کرد؟ این موضوعی است که از سوی تحقیقات فدرال نیز در دست بررسی است.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس،ناتالی پورتمن برای «قوی سیاه» جایزه اسکار را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد.