میشل عون: زمان تغییر نظام فرقه‌گرا در لبنان فرا رسیده است

0
80

میشل عون رئیس جمهوری لبنان شامگاه یکشنبه 30 اوت 2020 با تاکید به اینکه نظام فرقه‌گرا در لبنان برای زمان گذشته معتبر بوده و دوران آن سپری شده است، گفت که زمان تغییر این رژیم که مبتنی بر حقوق طوایف مذهبی و دینی و سهم‌بندی‌های میان آنها است، فرا رسیده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها میشل عون یکشنبه شب در نطقی تلویزیونی به مناسب یکصدمین سالگرد اعلام تاسیس «کشور بزرگ لبنان» در اول سپتامبر، خطاب به مردم این کشور با اشاره به این‌که رژیم کنونی لبنان به عامل فتنه‌‌ساز، تحریک‌برانگیز، چند‌ دستگی و تفرقه تبدیل شده است، گفت:«رژیم طایفه‌ای (لبنان) به مانعی بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور و هر گونه اصلاحات و مبارزه با فساد، تبدیل شده است».

او با تاکید بر نیاز به توسعه، تعدیل و تغییر نظام در لبنان، گفت لبنان برای مدیریت امور خود نیازمند مفهوم جدیدی است که مبتنی بر قانون شهروندی و مدنیت کشور باشد.

میشل عون همچنین به ازسرگیری گفتگوهای میان رهبران دینی و مقامات سیاسی لبنان جهت دستیابی به راهکاری مورد توافق همگان متعهد شد تا به اصلاحات مناسبی در قانون اساسی کشورش بیانجامد.

عون در ادامه اظهار داشت که «لبنان در یکصد سال گذشته علی‌رغم این‌که شاهد برخی دوره‌های توسعه و شکوفایی بوده اما همواره مملو از تکان‌ها، بحران‌ها و جنگ‌ها بوده و از بحرانی به بحران دیگر جز در دوره‌هایی کوتاه که بیشتر به دوره‌های آتش‌بس شباهت دارد، هیچ‌گاه روی ثبات را ندیده است، مشکل در کجای کار است؟ آیا مشکل در ما یا در نظام‌مان یا در محیط پیرامون‌ یا در سرنوشت ما است؟».

او گفت قدرت مبتنی بر نظام توافقی است و اجماع می‌طلبد که این اما در اغلب اوقات امری است ناممکن و دولت را فلج کرده، اراده را راکد گذاشته و تصمیمات را هر چند هم مهم باشند، متوقف کرده است».

تحقیقات سری

درباره انفجار بیروت نیز میشل عون رئیس جمهوری لبنان تاکید کرد که تحقیقات در این‌باره به طور کاملا سری جریان دارد.

العربیه نوشت؛ از سویی مقامات لبنان تاکید کردند که آمار قربانیان انفجار بزرگ بندر بیروت در 4 اوت 2020 تا به امروز به 190 کشته و نزدیک به 6000 مجروح رسیده است.