«میرسید محمد طباطبایی» آخرین مالک خانه‌ طباطبایی‌ها دار فانی را وداع گفت

0
1496

«میرسید محمد طباطبایی» فرزند سید «حسین طباطبایی» کاشانی از تجار خوشنام فرش کاشان، از نوادگان «حاج سید جعفر طباطبایی» و «حاج سید حسن بروجردی» مالکان خانه‌های معروف طباطبایی‌ها و برجرودی‌های کاشان، روز دوشنبه دهم تیرماه ۱۳۹۲ در سن ۸۸ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت و روز سه‌شنبه در قطعه نام‌داران و فرهیخته‌گان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، سید «علی طباطبایی» فرزند آن مرحوم در تماس با کاشان نیوز با اعلام این خبر گفت: پدر من آخرین بازمانده از نسل طباطبایی‌ها و بروجردی‌ها بود که تا چند سال پیش از انقلاب هم در همین خانه طباطبایی‌ها زندگی می‌کرد.

به گفته وی، مرحوم طباطبایی‌ متولد ۱۳۰۴ضمن آن‌که سالیان سال در بازار کاشان به کار تجارت فرش مشغول، و از تجار خوشنام و معتمد بازار کاشان بوده، در دو دوره منتهی به انقلاب نیز عضو و ریس انجمن شهر، که ساختار و چارچوبی شبیه شورای شهر امروز داشته، بوده‌است.

دستور-وزیر

طباطبایی افزود: با پیگیری خانواده و درخواست سازمان میراث فرهنگی‌، و با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جنازه پدرم در قطعه نام‌داران و فرهیخته‌گان بهشت زهرا و در کنار مزار مرحوم «ناصر حجازی» به خاک سپرده شد.

 خانواده‌های «طباطبایی» و «بروجردی» کاشانی از بازرگانان و تاجران خوشنام کاشان طی سالیان سال بوده‌اند که اکثرا ازدواج‌های درون فاملیلی داشته‌اند. از این دو خانواده دو خانه معروف «طباطبایی‌ها» و «بروجردی‌ها» دو اثر معماری زیبا و شگفت به یادگار مانده که خانه بروجردی‌ها مرکز میراث فرهنگی کاشان است. مرحوم «میرسید محمد طباطبایی» نسل سوم از این دو خانواده بود.