مک تورنبری: پرزیدنت ترامپ به متحدان اروپایی فرصت دهد بخت خود را برای اصلاح برجام بیازمایند

0
162

همزمان با نزدیک شدن به موعد تصمیم گیری رئیس جمهوری آمریکا درباره ماندن یا خارج شدن از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، سیاستمداران و تحلیلگران در گفت و گو با رسانه‌های آمریکایی گزینه‌های پیش روی دولت پرزیدنت ترامپ را بررسی می‌کنند.

مک تورنبری، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که بهتر است پرزیدنت ترامپ تصمیم به خروج از برجام را به تعویق بیاندازد و به متحدان اروپایی آمریکا اجازه دهد تا به آنچه کاخ سفید می خواهد دست پیدا کنند.

آقای تورنبری ضمناً گفت که پیش بینی میزان توفیق بریتانیا، فرانسه و آلمان در افزودن بخش‌های جدید به برجام یا تجدیدنظر در این توافق، کار مشکلی است، اما به هر حال باید زمان کافی برای این کار در اختیار آن کشورها قرار داده شود.

آقای تورنبری که نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکاست، در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که جمهوری اسلامی دشمنی نیست که بتوان کاملاً به آن اطمینان کرد، اما پیش از خروج از برجام، آمریکا باید ایده دقیق و روشنی نسبت به اقدام یا اقدامات بعدی اش داشته باشد.

از سوی دیگر، جو لیبرمن، سناتور سابق ایالت کانتیکت، نیز در گفتگو با شبکه خبری فاکس گفت که آنچه دولت اوباما و متحدان اروپایی در مورد برجام انجام دادند در واقع تمام اهرم‌های موثر آمریکا برای متوقف کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی را بی‌اثر کرد.

آقای لیبرمن در این مصاحبه تلویزیونی ضمناً از تلاش‌های جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در دو ماه اخیر برای قانع کردن کاخ سفید به باقی ماندن در برجام انتقاد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ رئیس جمهوری آمریکا که توافق اتمی با جمهوری اسلامی را یک توافق بد و ناقص خوانده است، اعلام کرده که اگر تا ۱۲ می(۲۲ اردیبهشت) این توافق اصلاح نشود آمریکا از آن خارج می‌شود.