مکرون: برنامه جایگزین برای توافق اتمی با جمهوری اسلامی ندارم

0
165

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، می‌گوید که برنامه جایگزینی برای برجام وجود ندارد و آمریکا تا وقتی که گزینه بهتری برای توافق اتمی با جمهوری اسلامی مطرح شود باید در این توافق بماند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با شبکه “فاکس ‌نیوز” از ضرورت ماندن آمریکا در توافق اتمی با جمهوری اسلامی دفاع کرد. امانوئل مکرون یکشنبه ۲۲ آوریل در این مصاحبه گفت که این توافق “ناکامل” است اما “آیا شما گزینه‌ای بهتر از آن دارید؟”

او همچنین گفته است، آمریکا، فرانسه و دیگر متحدان نقش “بسیار مهمی” در بازسازی سوریه بعد از شکست گروه “دولت اسلامی” (داعش) در این کشور بازی می‌کنند.

مکرون که دوشنبه ۲۳ آوریل برای دیداری سه‌روزه به آمریکا سفر خواهد کرد این سخنان را پیش از این سفر ابراز داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که قصد دارد هر چه سریع‌تر نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند. اما مکرون هشدار داده، در صورتی که آمریکا و متحدانش برای خروج از سوریه سرعت بیش از حد به خرج دهند، جمهوری اسلامی که حامی جدی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است، این کشور را درخواهد نوردید.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، مکرون و ترامپ در دیدار خود در کاخ سفید توافق اتمی با جمهوری اسلامی (برجام) را مورد بحث قرار خواهند داد. آن‌ها همچنین در مورد حمله مشترک به سوریه در ماه جاری بعد از حمله احتمالی شیمیایی به شهر دوما تبادل نظر خواهند کرد.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه که اسد را مسئول حمله به دوما در نزدیکی دمشق می‌شناسند در واکنشی تلافی‌جویانه در شامگاه جمعه ۱۳ آوریل برخی مواضع این کشور را هدف حملات هوایی خود قرار دادند.

توافقی که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) بین ایران، آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان بسته شد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را در ازای برداشته شدن تحریم‌ها مهار کرد.

ترامپ این توافق را بارها یکی از بدترین توافق‌هایی نامیده که طی مذاکره به‌دست آمده است. او در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) بر سر برقراری مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه تهران تصمیم خواهد گرفت. ترامپ متحدان خود در اروپا را برای اصلاح “نقایص” این توافق تحت فشار قرار داده است.

مکرون در مصاحبه با “فاکس نیوز” گفته است که برنامه دیگری برای جایگزینی برجام در سر ندارد. او خاطرنشان کرده است: «بگذاریم این چارچوب بماند چرا که بهتر از وضعیتی است که در رابطه با کره شمالی به وجود آمده است.»

به گزارش دویچه وله؛ مکرون همچنین گفت، می‌خواهد این توافق را با پرداختن به برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی و نقش این کشور در منطقه “تکمیل” کند.