مکرون: باید برای مذاکرات گسترده در مورد جمهوری اسلامی آماده شویم

0
159

رئیس جمهور فرانسه از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی جانبداری کرده و آن را تضمینی برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دانسته است. این در حالی‌ست که برخی از مسئولان جمهوری اسلامی احتمال خروج آمریکا از برجام را قطعی می‌دانند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) در دومین روز سفر خود به استرالیا در یک نشست خبری از پایبندی فرانسه به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی سخن گفت.

رئیس جمهور فرانسه در عین حال الزام تدقیق و تکمیل توافق هسته‌ای را نفی نکرده است. سخنان رئیس جمهور فرانسه در واکنش به سخنان و تصمیم احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

رئیس جمهور آمریکا قرار است تا روز ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) تصمیم دولت این کشور را درباره خروج یا ماندن در توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی اعلام کند.

مکرون به خبرنگاران گفته است: «تصمیم [آمریکا] هر چه باشد، ما باید خود را برای مذاکرات گسترده‌تری آماده کنیم… چون به باور من هیچکس خواهان جنگ در منطقه نیست و هیچکس خواهان افزایش تنش در این منطقه نیست.»

رئیس جمهور فرانسه توافق هسته‌ای را محصول یک سری مذاکره‌ی مهم دانسته و آن را بهترین امکان برای کنترل و رصد کردن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ارزیابی کرده است. او از همه کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی خواسته است به آن پایبند بمانند.

احتمال خروج آمریکا

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و معاون حسن روحانی احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را بسیار زیاد ارزیابی می‌کند.

نوبخت از تاثیرات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر شرایط حاکم بر ایران سخن گفته است. سخنگوی دولت و معاون رئیس جمهور در “مراسم بزرگداشت مقام معلم” درباره سیاست ترامپ در قبال توافق هسته‌ای از جمله چنین گفته است: «تا ۲۲ اردیبهشت ماه، به احتمال قوی آمریکا از برجام خارج می‌شود و ما باید منتظر متفاوت شدن اوضاع کشور باشیم.»

سخنگوی دولت روحانی توضیح بیشتری پیرامون “متفاوت شدن اوضاع کشور” عرضه نکرده و صرفا تاکید کرده: «آماده متفاوت شدن فضا هستیم و تدابیر و بودجه های لازم را برای روزهای متفاوت با امروز، آماده کرده‌ایم.»

تهدید جمهوری اسلامی به خروج از برجام

در عین حال برخی از مسئولان جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده‌اند که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی نیز دلیلی برای ادامه آن نمی‌بیند.

خبرگزاری مهر، به عنوان نمونه روز ۱۱ اردیبهشت به نقل از علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: «اگر تحریم‌ها یک بار دیگر برقرار شود، طبیعی است هیچ توجیهی برای افکار عمومی ملت، دولت و مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی در ادامه راه، وجود نخواهد داشت.»

این در حالی است که برخی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی پایبندی یا خروج آمریکا از برجام را موضوع مهمی نمی‌دانند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، به غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست‌ها و تصمیم‌های ترامپ اشاره کرده و گفته است که خروج آمریکا از برجام تغییر زیادی ایجاد نمی‌کند.

نماینده مردم فسا گفته که تحریم‌ها از سوی آمریکا حتی پیش از خروج یا ماندن آمریکا در برجام علیه کشور اعمال می‌شود. جمالی نوبندگانی گفته است: «تبادلات دلاری انجام نمی‌شود حتی بانک‌های بزرگ از ترس تحریم‌های ثانویه کارهای بین‌المللی را انجام نمی‌دهند، سرمایه‌گذاری خارجی صورت نگرفته، تحویل هواپیما به جمهوری اسلامی را هم به تاخیر انداختند، بنابراین چیزی باقی نمانده که ترامپ بر روی آن مانور دهد.‌‌»

به گزارش دویچه وله؛ او نیز از آمادگی جمهوری اسلامی برای مقابله با پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای گفته و مدعی شده است که سیاست آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی “صرفا برای امتیازگیری از اروپایی‌ها و کشورهای منطقه” است.