موگرینی: تاریخ راه‌اندازی کانال مالی با جمهوری اسلامی مشخص نیست

0
190

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که نمی‌تواند برای راه‌اندازی کانال ویژه تسهیل مبادلات مالی با جمهوری اسلامی تاریخی را مشخص کند. معاون وزارت نفت می‌گوید سازوکار ویژه مالی احتمالا در فرانسه راه‌اندازی می‌شود.

موگرینی اما تصریح کرد که اتحادیه اروپا کاملا از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی حمایت می‌کند و او امیدوار است که این ساختار مالی هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مشارکت وزیران آلمان، فرانسه و بریتانیا در این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

موگرینی ضمن اشاره به تلاش این سه کشور برای مشخص کردن مکانیسم راه‌اندازی کانال مالی جمهوری اسلامی گفت: «نمی‌توانم برای شما تاریخ خاصی [برای نهایی شدن آن] مشخص کنم، ولی می‌توانم بگویم که تلاش‌ها ادامه دارند و به نحو مثبت پیش می‌روند.»

پس از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی و خروج این کشور از برجام، اتحادیه اروپا تاکید کرد که به توافق‌نامه پایبند می‌ماند.

به گزارش دویچه وله؛ طرح سازوکار مالی ویژه موسوم به “اس‌پی‌وی” برای حفظ روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی در مهرماه ۹۷ از سوی فدریگا موگرینی اعلام شده است. این طرح که امکان تبادلات مالی اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی را بدون وابستگی به دلار امکان‌پذیر می‌کند، در جریان اجلاس وزرای امور خارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همراهی چین و روسیه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تصویب شد.