مومیایی‌هایی که سرطان دارند

0
151

بررسی بقایای مومیایی مصر باستان نشان می‌دهد که این بیماری چقدر در دنیای امروزی گسترده‌تر و بدخیم‌تر شده است.

دانشمندان موفق به کشف علائم سرطان در استخوان‌های یک مومیایی مصر باستان شدند. نتایج آنالیزها نشان می‌دهد که این بیماری ویرانگر در دنیای امروزی شایع‌تر از زمان مصر باستان است.

این مومیایی متعلق به گروهی از مردم مصر باستان است که در نزدیکی واحه داخله زندگی می‌کرده‌اند. از میان هزار و 87 اسکلت که هزار و 500 تا سه هزار سال پیش به خاک سپرده شده‌اند، تنها شش مورد از آنها سرطان داشتند: دو زن جوان مبتلا به سرطان گردنه رحم، یک مرد با سرطان پروستات، یک مرد مسن‌تر مبتلا به روده بزرگ، یک زن مسن با سرطان کارسینوما متاستازیک (رشد بدخیم سلول‌های اپیتلیال را گویند که به بافت‌های اطراف نفوذ می‌کند و توانایی متاستاز دارد) و کودکی مبتلا به لوکیمیا (سرطان خون).

آمار سرطان در آن دوره پنج در هزار بوده است، در حالی که امروزه آمار سرطان تنها در جوامع غربی 500 در هزار نفر است. این امر نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان 100 برابر بیشتر از دورانی است که مردم داخله باستان در صحرای غربی مصر زندگی می‌کردند.

از آنجا که بافت‌های نرم اغلب هزاران سال حفظ نمی‌شود، دانشمندان به دنبال علائمی گشتند که سرطان روی استخوان‌های بیمار به جا می‌گذارد.

636656930931897592

ضایعات پیدا شده روی این اسکلت‌ها حاوی کارسینوما (رشد بدخیم سلول اپیتال) بودند. با وجود این که تشخیص سرطان تنها براساس استخوان‌ها سخت است اما دانشمندان براساس توزیع و نوع ضایعات، جنسیت و سن فرد موفق شدند نوع سرطان در این مومیایی‌ها را تشخیص دهند.

سه مورد از این مومیایی‌ها، دو زن و یک مرد، در خارج از محدوده سنی طبیعی، دهه 20 و 30 سالگی مرده‌اند.

به گفته دانمشندان دانشگاه اونتاریو، زمانی که در جلسات رسمی اعلام شد که مومیایی‌های واحه داخله به سرطان مبتلا بوده‌اند، اکثر افراد این تشخیص را رد کردند چراکه سن این مومیایی‌ها در زمان مرگ بسیار کم بوده است.

اما این مرد 25 تا 30 ساله به احتمال خیلی زیاد به سرطان پروستات مبتلا بوده است و دو زن نیز مبتلا به سرطان گردنه رحم بودند.

این دو نوع سرطان‌ها با HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی ارتباط دارند. HPV ویروسی است که بیشتر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.

به گزارش آنا از ScienceAlert، نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که HPV تاریخچه بلندبالایی دارد و قدمت آن از قدمت این مومیایی‌ها نیز بیشتر است.