مولوی عبدالحمید: در تلاشیم طالبان بازوی جمهوری اسلامی ایران شود!

0
511

نام مولوی عبدالحمید این روزها با دو موضع‌گیری بحث برانگیز سیاسی یعنی حمایت از طالبان در افغانستان و حمایت از ابراهیم رئیسی در ایران بیشتر شنیده می‌شود. 

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان، جمهوری اسلامی‌ کنفرانسی برای سی و پنجمین سال وحدت اسلامی‌ با حضور مهمانانی از ۳۹ کشور برگزار کرد، که رسانه های داخلی گفتگوئی با مولوی عبدالحمید داشتند. امام جمعه اهل سنت زاهدان در این گفتگو اشاره ای دارد به هم وحدتی میان جمهوری اسلامی و طالبان حاکم در افغانستان!

طالبانی که الان حکومت را در افغانستان در دست گرفته‌اند ۲۰ سال با ناتو و آمریکا جنگیدند. در گذشته هم وقتی شوروی سابق شکست خورد و بین احزاب اسلامی افغانستان اختلاف گسترده پیدا شد، طالبان ظهور کردند. انگیزه ظهور طالبان این بود که‌این احزاب نمی‌توانند با هم کنار بیایند و کشور به چالش کشیده می‌شود.

طالبان از قندهار ظهور کردند و رهبرشان هم آنجا بود. مردم هم که دیدند که احزاب نمی‌توانند با هم کنار بیایند از آن‌ها حمایت کردند؛ لذا طالبان افغانستان را تصرف کردند. اما در آن دوره تجربه زیادی نداشتند. وقتی آن اتفاقات در آمریکا رخ داد بالاخره اختلافاتشان بر روی مسئله بن لادن پیش آمد که آمریکایی‌ها خواهان تحویل دادن بن لادن بودند و طالبان هم حاضر به‌این کار نشد، جنگ در گرفت و طالبان در آن زمان شکست خوردند و به جنگل‌ها و کوه‌ها رفتند و به مبارزه با آمریکا ادامه دادند. این مبارزه دوم ۲۰ سال طول کشید. تا اینکه آمریکا شکست خورد و از افغانستان خارج شد.

این طالبان که الان آمده‌اند خیلی تغییر کرده‌اند. در این مدت مصیبت‌های زیادی بر سرشان آمده است. در این راستا همه اقوام با آن‌ها همراه هستند. حال ممکن است یک قوم بیشتر و یک قوم کمتر با آن‌ها همراه باشد، اما به طور کلی حرکت طالبان یک حرکت قومی نیست. بلکه یک حرکت دینی و اسلامی‌است. یک حرکتی برای آزادی افغانستان  بوده است. در شرایط حاضر بخش بزرگی از جامعه افغان از طالبان حمایت می‌کنند. کسانی هم که الان در راس هستند، بسیاری از آنها علما هستند. گرچه‌این‌ها در مدارس رشد کرده‌اند باز هم یک تحصیلات دانشگاهی دارند. الان این طالبان، طالبان سابق هم نیستند. من قبول ندارم که طالبان یک حرکت پشتون است. چرا که تاجیک‌ها، ازبک‌ها و همه طیف‌ها افغانستان همراه آن‌ها هستند. این‌ها تازه آمده‌اند دنیا باید به‌این‌ها فرصت دهد. از جا‌های دیگر علمای جهان اسلام تلاش دارند که اگر جایی مشکلاتی هست، این‌ها را اصلاح کنند. ما خیلی امیدوار هستیم که‌ آینده در افغانستان یک کشور اسلامی باشد که حتی یک بازو برای جمهوری اسلامی و کشور‌های دیگر باشد.