موزۀ “لوور” برگزاری نمایشگاه قاجاریه را تدارک می‌بیند

0
135

با آغاز همکاری‌های فرهنگی میان ایران و فرانسه، موزۀ “لوور” پاریس در نظر دارد که نمایشگاه بزرگی را برای سال ٢٠١٨ دربارۀ دوران قاجار برگزار کند. رئیس بخش هنرهای اسلامی موزۀ لوور به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت که مسئولان ایرانی برای اجرای این طرح اشتیاق نشان داده‌اند.

یکی از توافق‌هایی که طی اقامت حسن روحانی در پاریس به امضا رسید، آغاز همکاری سازمان میراث فرهنگی با موزۀ “لوور” پاریس را نوید می‌دهد. همزمان با دیدار روحانی با فرانسوا هولاند، بهمن نامور مطلق، معاون سازمان میراث فرهنگی به نمایندگی از ایران یادداشت همکاری را با مدیر کل موزۀ لوور، ژان لوک مارتینز به امضا رساند.

بر اساس این توافق، موزۀ لوور برخی طرح‌های مشترکی را که تا قبل از انقلاب  با ایران داشت، از سر خواهد گرفت. البته در سال ٢٠٠٤، در دورۀ ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز توافقی میان دولت ایران و موزۀ لوور امضا شد اما با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد و بالا گرفتن اختلافات اتمی، به جایی نرسید.

اما شش ماه قبل از سفر حسن روحانی به پاریس و امضای یادداشت‌های همکاری، خانم یانیک لینتز، رئیس بخش هنرهای اسلامی موزۀ لوور به تهران رفته بود. او در این سفر، از جمله پیشنهادی هم برای برگزاری یک نمایشگاه بزرگ پیرامون دوران قاجار به مقامات ایرانی ارائه کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ یانیک لینتز در این باره توضیح داد که «سلسلۀ قاجار، سلسلۀ مدرنی بود که با زمانۀ خود می‌زیست. قاجاریان چندان مذهبی نبودند و به مظاهر تجدد و تجمل و همچنین به عکاسی و سینما علاقه‌ داشتند».

رئیس بخش هنرهای اسلامی موزۀ لوور می‌افزاید: «جمهوری اسلامی در دورۀ انقلاب اسلامی از این سلسله متنفر بودند. تا همین چند سال پیش قابل تصور نبود که برگزاری نمایشگاهی در بارۀ قاجاریه را به مسئولان ایرانی پیشنهاد کنیم. از نظر آنان، سلسلۀ قاجار نمایندۀ فرهنگ ایرانی نبود»…

بر اساس توافق‌های مقدماتی، نمایشگاه قاجار در سال ٢٠١٨ در فرانسه افتتاح خواهد شد. گفته می‌شود که در این چارچوب عکس‌ها و فیلم‌هایی کمیاب از دوران قاجار به نمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین قرار است که در چارچوب همکاری‌های فرهنگی ایران و فرانسه، هیئت‌های باستان‌شناس فرانسوی بتوانند برخی حفاری‌ها را از سرگیرند یا آغاز کنند.

یکی دیگر از موارد مهم که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حسن روحانی و فرانسوا هولاند نیز به آن اشاره شد، همکاری ایران و فرانسه برای مبارزه با قاچاق عتیقه و اشیاء هنری است.